China îşi trimite cel mai avansate avione de luptă să patruleze în mările disputate.

China a început să trimită cele mai avansate aeronave de luptă ale sale, Chengdu J-20 “Mighty Dragon”, pentru a patrula în Marea Chinei de Est şi de Sud, a informat presa de stat chineză.

Desfăşurarea noilor avioane este menită să “protejeze mai bine securitatea spaţiului aerian şi interesele maritime ale Chinei”, a informat miercuri tabloidul de stat Global Times, citând experţi militari. Versiunile timpurii ale avionului chinezesc stealth J-20 foloseau motoare ruseşti, dar acestea au fost înlocuite cu motoare duble produse pe plan intern. Avioanele au fost prezentate pentru prima dată publicului, cu noile motoare chinezeşti anul trecut la Airshow China.

Ren Yukun, purtător de cuvânt al producătorului de stat al J-20, a adăugat că este o “rutină de antrenament” ca J-20 să înceapă să efectueze patrule acum că este echipat cu motoare chinezeşti, potrivit Global Times. Anunţul vine la doar câteva săptămâni după ce generalul american Kenneth Wilsbach, comandantul forţelor aeriene americane din Pacific, a declarat că F-35-ul american şi J-20 chinezesc s-au apropiat unul de celălalt deasupra Mării Chinei de Est. Marea Chinei de Est şi Marea Chinei de Sud sunt ambele regiuni contestate de mult timp, cu revendicări teritoriale suprapuse din partea mai multor ţări din zonă.

China revendică aproape toată întinderea Mării Chinei de Sud drept teritoriu suveran. Ea şi-a construit şi militarizat mai multepuncte acolo, transformând insulele în baze militare şi piste de aterizare şi se presupune că a creat o miliţie maritimă care ar putea număra sute de nave. Între timp, în Marea Chinei de Est, China pretinde suveranitatea asupra insulelor Senkaku controlate de japonezi, cunoscute şi sub numele de Insulele Diaoyu. În ultimii ani, SUA şi-au reiterat promisiunea de a apăra insulele japoneze în cazul unei agresiuni străine.

Experţii spun că desfăşurarea avioanelor J-20 arată două lucruri: creşterea încrederii Chinei în abilităţile sale militare şi avertismentul său către alte ţări cu miză în disputa teritorială. Cu aproximativ 200 de avioane J-20 în serviciu, Forţele Aeriene ale Armatei de Eliberare a Poporului (PLAAF) “au acum în serviciu obişnuit o flotă de luptători stealth avansaţi la fel de buni ca americanii, care rămân reperul”, a spus Peter Layton, profesor vizitator. la Institutul Griffith Asia din Australia.

El a adăugat că mesajul Chinei către lume este: “Orice aeronavă militară străină care intră în spaţiul aerian revendicat al Chinei din Marea Chinei de Est şi de Sud poate fi acum interceptată de J-20”. Deşi o astfel de mişcare ar fi dificilă din punct de vedere politic, raza largă de acţiune a J-20 înseamnă că ar putea patrula mai departe în larg sau ar putea rămâne mai mult timp în zone precum Marea Chinei de Est, a spus Layton. Formaţiunile mici ar putea, de asemenea, să efectueze patrule ocazionale în adâncime în Marea Chinei de Sud, să aterizeze pentru a se alimenta la una dintre bazele aeriene ale insulelor din China, apoi să se întoarcă pe continent.

PLAAF ar putea chiar lansa misiuni de survolare a oricăror grupuri de luptă de transportatoare americane care intră în Marea Chinei de Sud. Tranziţia de la motoarele ruseşti la cele chineze arată, de asemenea, independenţa tot mai mare a Chinei în producţia militară, a spus Layton. “Nu este doar faptul că China nu mai are nevoie de ajutorul Rusiei, ci este şi faptul că aeronavele construite în China sunt acum superioare Rusiei”.

Faptul că J-20-urile au acum motoare duble mai fiabile decât cele ruseşti face ca aceste patrule să fie “o opţiune mult mai plauzibilă”, motiv pentru care nu au mai fost trimise în patrulare înainte, a spus Layton.

Chengdu J-20 “Mighty Dragon” a fost mult timp prezentat drept răspunsul Chinei la F-22 american – considerat cel mai mare avion de luptă stealth din lume – şi F-35. Un raport din 2017 al China Power Project de la Centrul pentru Studii Strategice şi Internaţionale spunea că noile motoare chineze ar oferi J-20 o capacitate de supercroazieră, ceea ce înseamnă că ar putea zbura la viteze supersonice pentru perioade prelungite. Oficialii americani au spus de multă vreme că J-20 nu poate fi comparat cu luptătorii stealth americani – dar Wilsbach, comandantul Forţelor Aeriene ale Pacificului SUA, a declarat luna trecută că J-20-urile au făcut o impresie puternică atunci când au întâlnit avioane americane F-35 deasupra Mării Chinei de Est. “Suntem relativ impresionaţi de comanda şi controlul care au fost asociate cu J-20”, a spus Wilsbach la o conferinţă la Institutului Mitchell pentru Studii Aerospaţiale.

SUA au observat “zboruri relativ profesioniste” ale aviatorilor chinezi, a spus el, dar a remarcat că SUA nu sunt sigure cum va folosi China J-20, fie în misiuni multirol precum F-35, fie într-un rol ce implică superioritatea aeriană precum F-22. Layton a spus că SUA, Japonia şi alte ţări vor “colecta cu atenţie date şi informaţii electronice” cu privire la orice J-20 aflat în patrulele de coastă, în speranţa de a aduna mai multe informaţii despre caracteristicile sale ascunse, precum şi despre orice transmisii radio şi de date.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *