Durata de viață proiectată depășită pentru două treimi din rețeaua feroviară a României
Starea rețelei feroviare din România se degradează pe zi ce trece, iar investițiile din ultimii 30 de ani au fost atât de mici încât astăzi se poate spune, fără dubiu, că cea mai mare parte a infrastructurii CFR este expirată. Cifrele care anunță o depășire a termenelor de scadență la reînnoire sunt de 73% în cazul liniilor de cale ferată, 53% în cazul podurilor și podețelor, 92% în cazul instalațiilor de semnalizare în stații. Toate, distribuite pe întreaga rețea feroviară națională. Iar asta indică, de fapt, că a circula cu trenul în România a devenit un demers riscant, ba chiar periculos.
România are astăzi peste 13.500 de km de cale ferată. Iar potrivit celor mai recente date ale instituțiilor statului român, o bună parte a acestei rețele feroviare a expirat. În termenii folosiți în rapoartele oficiale se spune un pic mai blând – “au depășit termenele de scadență la reînnoire” – dar, practic, e vorba de același lucru: rețeaua feroviară e veche, periculoasă și necesită lucrări de refacere. Un raport din anul 2019 al Corpul de Control al Prim-ministrului vorbește despre faptul că “CFR SA a efectuat întreținere, reparații și reînnoiri într-un procent scăzut, fapt ce a condus la apariția unui număr mare de restricții de viteză, puncte periculoase și închiderea unor linii, afectând astfel siguranța feroviară și implicit limitarea vitezei de circulație a trenurilor în raport cu viteza planificată”. Din cei 13.545 km de cale ferată, 73% (adică 9.829 km) erau expirate în anul 2019 – avertiza Corpul de Control al Prim-Ministrului. Același document spune că “la data de 30.08.2019 se înregistrau în evidențele Direcției Linii un număr de 1.171 puncte periculoase, însumând cca. 592 km”.
Într-un raport al Curții de Conturi din iunie 2021 se vorbește mult mai clar despre “degradarea generală” a sistemului feroviar din România. Sunt cifre și date în acest raport care indică faptul că “elementele infrastructurii feroviare care au depășit termenele de scadență la reînnoire sunt distribuite pe întreaga rețea feroviară națională, iar cea mai mare densitate a acestora se regăsește pe magistralele feroviare și pe principalele linii de legătură inter-magistrale, unde intensitatea traficului feroviar este ridicată și sunt cel mai sever afectate de deteriorarea parametrilor tehnici de funcționare”. Concret, au scadență la reînnoire: 73% din liniiile curente și directe, 49% din poduri, 55% din podețe, 61% din terasamente, 35% din tuneluri, 92% din instalațiile de semnalizare în stații, 84% din instalațiile de semnalizare în liniile curente, 76% din liniile electrice de contact, 90% din liniile electrice de joasă tensiune, 65% din substațiile de tracțiune electrică și 71% din posturile trafo.
Același document atrage atenția asupra faptului că o mare parte la podurilor, podețelor și tunelurilor din rețeaua feroviară a României e expirată nu de mult, ci de foarte mult timp. Dat fiind faptul că durata normală de funcționare a podurilor și podețelor feroviare a fost stabilită la 40 de ani, specialiștii Curții de Conturi ne informează că “28,1% au o vechime mai mare de 100 de ani, iar 41,6% au o vechime cuprinsă între 50 și 100 de ani”. Situația este similară și în cazul tunelurilor, 20% având o vechime mai mare de 100 de ani, iar 64% având o vechime cuprinsă între 40 și 100 de ani. Potrivit datelor furnizate de CFR, În România sunt 187 de tuneluri din rețeaua feroviară, iar scadența la reînnoire a fost depășită în cazul a 65 de tuneluri. “Efectuarea ciclurilor de reînnoire, conform normativelor în vigoare, este esențială pentru asigurarea exploatării rețelei feroviare în condiții de siguranță”, se spune în raportul Curții de Conturi.
Situația infrastructurii de cale ferată în România se va înrăutăți și mai tare în următorii ani. Într-un document intern al CFR care se numește “Principalele lucrări de reînnoire/reparaţie capitală la infrastructura feroviară publică” se vorbește despre cât de mare este diferența dintre necesarul de lucrări de refacere și alocările bugetare. Caz concret: din cei peste 9800 km de linii de cale ferată expirată, pe parcursul anilor 2021 – 2025 ar fi trebuit refăcute 1395 km. Acesta era necesarul din “programul de recuperare progresivă a restanţelor privind lucrările de reînnoire”, așa cum a fost gândit de experții din CFR. Din același document reiese că alocările bugetare sunt infinit mai mici. Astfel, doar în anii 2023 și 2024 sunt prevăzute fonduri pentru reînnoire/reparație capitală pentru doar 32,5 km de linie de cale ferată. Adică, 0,33% din necesar. Din raportul Curții de Conturi despre situația infrastructurii CFR, realizat în anul 2021, rezultă că reînoirile și reparațiile capitale realizate în ultimii ani au fost și mai puține. Doar 43 de km de linie ferată au fost refăcute în intervalul 2014-2018. Dintr-un total de peste 9000 km de cale ferată expirată.