Echipă de experți a Comisiei Europene vizitează România. În centrul discuțiilor creșterea capacității porturilor la Dunăre de a prelua exporturile Ucrainei
O echipă de experți a Comisiei Europene condusă de dl Michael Hager (șeful de cabinet al vicepreședintelui executiv Valdis Dombrovskis), va vizita România în perioada vineri și sâmbătă pentru a discuta modalitățile de sporire a capacității porturilor la Dunăre, a anunțat joi Comisia.
Programul oficialilor europeni include vizite la instalațiile portuare și reuniuni cu autorități, operatori, transportatori și comercianți. Discuțiile se vor axa, printre altele, pe mijloacele de soluționare a blocajelor, de sporire a capacității de manipulare, de îmbunătățire a tranzitului și de simplificare a procedurilor și a controalelor.
La Galați, echipa de experți va vizita portul și se va întâlni cu reprezentanți ai Administrației Fluviale a Dunării de Jos, ai autorităților portuare Galați și ai piloților.
La Constanța, echipa de experți va vizita portul Constanța și se va întâlni cu reprezentanți ai Guvernului României, ai autorității portuare Constanța și ai autorității vamale. De asemenea, delegația se va întâlni cu reprezentanți ai operatorilor, ai transportatorilor și ai comercianților de cereale din portul Constanța.
Comisia Europeană a instituit o platformă de coordonare privind exporturile din Ucraina, pentru a colabora îndeaproape cu țări printre care România, Moldova și Ucraina în vederea îmbunătățirii tranzitului și a fluxului de mărfuri dinspre și înspre Ucraina de-a lungul culoarelor de solidaritate.
Reamintim că România s-a angajat să dubleze capacitatea principalului său port de la Marea Neagră și a căilor de transport pe Dunăre, în termen de două luni, pentru a ajuta Ucraina să-și exporte cerealele, după cum afirma premierul Marcel Ciolacu.
Ciolacu a declarat pentru Financial Times că planul său va fi pus în aplicare indiferent de atacurile rusești asupra porturilor ucrainene de pe celălalt mal al Dunării.
“Ucraina va avea aproximativ 40 de milioane de tone de cereale pentru export în 2023”, a spus Ciolacu. “Pentru a [facilita] exportul, am mărit capacitatea atât în portul Constanța, cât și pe căile care duc la portul Constanța, pentru a face posibil acest lucru. Ne-am mobilizat cât am putut de bine.”
Angajamentul României de a mări capacitatea coridorului de transport maritim prin dragarea Dunării și extinderea infrastructurii porturilor vine după ce Rusia a renunțat la un acord care permitea cerealelor ucrainene să ajungă pe piețele globale, prin Marea Neagră. Moscova a amenințat și navele comerciale care părăsesc porturile ucrainene, determinând o redirecționare a exporturilor pe căile navigabile ale Dunării.
“Ne-am învățat bine lecțiile cu privire la Rusia”, a spus Ciolacu. “Suntem la zero dependență de energia sau resursele rusești. Sprijinul nostru pentru Ucraina este necondiționat.”
Capacitatea sporită a portului Constanța de la Marea Neagră și a altor rute va permite dublarea exporturilor de cereale ucrainene la 4 milioane de tone pe lună, a spus el. “Investițiile sunt în curs de derulare pe canalul Sulina”, a adăugat el, referindu-se la principala cale de navigație de adâncime a României prin Delta Dunării.
În ciuda atacurilor repetate ale Rusiei asupra silozurilor de cereale ale Ucrainei din porturile Izmail și Reni, de pe Dunăre, el a spus că există “soluții” – de exemplu, permiterea tranzitului navelor pe timp de noapte, din octombrie, și creșterea transportului de marfă la minimum 14 vase pe zi. Dublarea dimensiunii barjelor, de asemenea, “înseamnă că Ucraina nu va trebui să folosească atât de mult depozitele de cereale”, a spus el.
Reprezentanți ai industriei de transport maritim au spus pentru FT că planul este fezabil.
De asemenea, România va deschide mai multe puncte rutiere de trecere a frontierei și va îmbunătăți infrastructura feroviară în stațiile de la granița cu Ucraina, pentru a accelera transferul încărcăturilor, a adăugat Ciolacu.