Fiscul, cu ochii pe veniturile independente: ANAF face estimări și în baza stilului de viață
Pentru a dezvolta managementul riscurilor de conformare, pentru analiza strategică a riscurilor, ANAF are nevoie de mai multe date, cu privire la situația fiscală a contribuabililor.
Potrivit strategiei, domeniile specifice identificate ca având riscuri mari de neconformare includ nedeclararea sau subdeclararea veniturilor obținute de către liber profesioniști, veniturile din chirii, precum și veniturile din investiții. (…) În cazul impozitului pe venit, este necesară colectarea de date suplimentare pentru a analiza integral amploarea și originile riscurilor de neconformare, permițând astfel elaborarea unor măsuri adecvate pentru reducerea riscurilor.
Fără aceste date, ANAF va aborda doar într-o anumită măsură prioritățile corecte și nu întotdeauna va obține rezultate bune. Din punct de vedere teoretic, un proces de gestionare cu succes a riscurilor de neconformare în domeniul impozitului pe venit începe cu identificarea corectă a acestor riscuri precum și cu evaluarea și prioritizarea lor, se arată în Strategia de creștere a conformării voluntare în domeniul impozitului pe veniturile persoanelor fizice în România 2023-2025.
În cazul impozitului pe venit este necesară colectarea de date suplimentare pentru a analiza integral amploarea și originile riscurilor de neconformare, permițând astfel elaborarea unor măsuri adecvate pentru reducerea riscurilor. În plus, o analiză mai avansată a datelorexistente ar putea aduce noi beneficii viitoare.
Această analiză poate include estimarea ariilor și nivelurilor operațiunilor derulate în economia subterană sau în lanțurile de aprovizionare pentru a determina decalajul la nivelul producției, distribuției și vânzărilor finale.
Modelul descris mai sus distinge patru tipuri de contribuabili:
- Cei ce se împotrivesc: în vârful piramidei se află cei cu o atitudine dedetașare. Aceasta îi caracterizează pe cei care au decis să nu se conformeze;
- Cei care rezistă: această atitudine îi caracterizează pe cei care nu vor săseconformeze, dar care o vor face dacă pot fi convinși că motivele lor deîngrijorarevor fi rezolvate;
- Cei ce încearcă: o atitudine preponderent pozitivă este atitudinea celor care sunt în principiu dornici să se conformeze, dar care întâmpină dificultăți în a face acest lucru și nu reușesc întotdeauna. Aceștia pot întâmpina dificultăți în înțelegerea sau îndeplinirea propriilor obligații fiscale, dar au încredere în faptul că, în oricedispută, încrederea și cooperarea vor avea câștig de cauză;
- Susținătorii: Atitudinea aceasta este una de bunăvoință pentru a faceceeacetrebuie. Există un angajament conștient de a susține sistemul și de a îi acceptași trata eficient cerințele.
Astfel, pentru a afla care sunt de fapt veniturile ce trebuie impozitate, ANAF va face o serie de verificări, inclusiv asupra membrilor familiei și a stilului de viață pe care îl duc aceștia:
a) Extinderea colectării datelor de la terți.
Datele adunate de la terți cu privire la comerțul electronic și alte venituri obținute prin platformele online (cum ar fi marketplace-urile) vor fi folosite pentru a verifica dacă persoanele fizice și-au îndeplinit obligația de înregistrare fiscală. Practic, autoritățile vor putea să analizeze punctual istoricul tranzacțiilor unei persoane anume. Deși nu se face o referire directă, cei de la ANAF par să vorbească despre anumite raportări ce urmează să fie implementate în perioada următoare (raportarea tranzacțiilor prin marketplace-uri și raportarea trimiterilor de colete cu plată ramburs).
Totodată, sunt avute în vedere și noi tipuri de raportări, schimburi de informații și nu numai:
- companiile care emit carduri de credit și carduri de debit să raporteze periodic (de exemplu, anual) datele titularilor și volumul de tranzacții, iar intermediarii tranzacțiilor cu criptomonede să raporteze periodic aceste activități;
- agenții imobiliari să raporteze contractele de închiriere sau platformele de închiriere să raporteze contractele de închiriere încheiate prin intermediul agenților imobiliari;
- să se facă un schimb automat de informații cu ANAF în privința registrelor imobiliare, registrelor auto, registrelor de acțiuni;
- transmiterea telefonică a sesizărilor de evaziune fiscală, cu garantarea anonimității pentru cei care le fac.
b) Stabilirea bazelor de impozitare prin estimare pentru a impozita în baza stilului de viață.
Din documentul publicat de ANAF reiese că urmează să vedem dezvoltarea cadrului legal și procedural privind stabilirea venitului impozabil pe baza metodelor indirecte de stabilire a veniturilor, inclusiv pe baza indicatorilor stilului de viață. În acest sens, personalul care face verificările va avea o formare profesională specială.
Ba mai mult, inspectorii nu se vor rezuma doar la datele financiare ale persoanei fizice vizate de un control, ci își vor extinde verificările inclusiv la alți membri ai familiei pentru a identifica neconcordanțele. Mai exact, în document scrie că unul dintre obiective este – extinderea capacității de analiză la întreaga familie a contribuabilului, inclusiv datele financiare și patrimoniale ale soțului/soției și ale copiilor- . În acest fel, autoritățile vor putea să facă periodic comparații automate între veniturile estimate de ele și veniturile declarate de contribuabili, mai ales prin Declarația Unică.
c) Optimizarea controalelor și înmulțirea numărului de verificări documentare.
ANAF scrie că verificările ar urma să fie optimizate în așa fel încât să se axeze în special pe contribuabilii cu risc ridicat care au potențialul de a obține venituri mari. În plus, se vor stabili domeniile cu risc ridicat ce au prioritate și inspectorii care vor derula controalele vor avea parte de o pregătire specializată. În același timp, se dorește creșterea numărului de verificări documentare (acele desk audit-uri care se derulează exclusiv de la distanță).