Legea Internetului din UE, DSA, a intrat în vigoare. Thierry Breton: Ceea ce este interzis în lumea reală, este interzis și în lumea virtuală

Din 25 august, Digital Service Act, legea Internetului din UE, este aplicată pentru 19 site-uri și platforme de social media.

Din 25 august se aplică legea Internetului în Uniunea Europeană. Digital Service Act (DSA) elimină de pe rețelele sociale, motoare de căutare și alte platforme online practicile opace și conținutul ilegal. Legea a intrat în vigoare în toamna anului trecut, dar primele efecte se fac concrete începând de azi. 19 dintre cele mai mari platforme online se pregătesc să răspundă cerințelor UE. Platformele mai mici mai au timp până în 2024.

Primii giganți ai internetului de pe lista Uniunii Europene sunt AliExpress, Amazon Store, AppStore, Booking.com, Facebook, Google Play, Google Maps, Google Search, Google Shopping, Instagram, LinkedIn, Microsoft Bing, Pinterest, Snapchat, TikTok, Wikipedia, X, YouTube și Zalando. Americanii de la Amazon și germanii de la Zalando au dat în judecată UE, nu înțeleg de ce sunt pe listă, despre care spun că ar trebui să li se adreseze celor care publică conținut, nu vânzătorilor. Însă Europa nu dă înapoi, va adăuga și alte platforme.

“Europa este prima jurisdicție din lume în care platformele online nu mai beneficiază de un permis de trecere gratuit și își fixează propriile reguli. Sunt de acum înainte entități reglementate, la fel ca instituțiile financiare. (…) Ceea ce este interzis în lumea reală, este interzis și în lumea virtuală. (…) Decât să ne bazăm pe bunăvoința platformelor sau pe o interpretare îndrăzneață a legii, UE a ales să organizeze și să redea încrederea în spațiul digital cu drepturi, obligații și garanții clare”, spune comsiarul francez pentru Piața Internă, Thierry Breon, citat de Le Monde.

10% din populația Uniuniunii Europene, 45 de milioane de oameni, folosesc aceste platforme. Legea ar putea servi drept model și pe alte piețe, în America sau în Asia. Iar companiile se pregătesc. Potrivit Financial Times, Meta și TikTok au departamente speciale, cu câte 1.000 de oameni, care lucrează la implementarea DSA.

Digital Service Act cuprinde în jur de 40 de măsuri. Printre acestea, reglementarea “termenilor și condițiilor” de pe site-uri, astfel încât să fie foarte ușor de înțeles, chiar și de către copii. Indiferent de sediul companiei, aceasta va trebui să aibă o filială europeană, o entitate legală cu persoane de legătură care pot fi ușor identificate.

Sunt instituite reguli și pentru publicitate. DSA interzice folosirea campaniilor de publicitate profilate pe religie, gen sau preferințe sexuale, precum și a celor care au public țintă minorii. Google și TikTok au anunțat deja săptămâna aceasta că nu vor mai avea campanii destinate grupei de vârstă 13-17 ani.

De asemenea, legea prevede obligații mai stricte în materie de semnalare și retragere a conținului illegal. Dacă o persoană notifică o rețea socială, aceasta va trebui să reacționeze “rapid”. Dacă un element de conținut este retras de pe o platformă, aceasta va trebui să îi explice autorului motivele pentru care a făcut-o. Sunt prevăzute și recursuri, precum și un sistem de re-evaluare, iar din 2024 va exista și posibilitatea de a apela la o instanță externă, în caz de contestație, la fel cum poate fi făcut acum apel la justiție.

Dezinformarea nu este prevăzută în noua lege, pentru că nu este conținut ilegal. Dar mecanismele de pe rețelele sociale care favorizează propagarea dezinformării ar putea cădea sub incidența legii.

“Legea se ocupă de conținut clar ilegal, care promovează terorismul, conținul pedopornografic, rasismul. Fake-news-ul este uneori și conținut legal, chiar dacă este dăunător”, a explicat pentru Le Monde profesorul de drept European Alexandre de Streel.

Atât în ceea ce privește publicitatea, cât afișarea conținutului, marile rețele sociale trebuie de acum înainte să fie mai transparente în chestiunea algoritmilor.

“Ideea DSA este să deschidă această cutie neagră din Big Tech”, spune de Streel.

Meta a anunțat săptămâna aceasta că va adăuga explicații despre algoritmii din flux. Iar utilizatorii au dreptul de a se sustrage sistemului de recomadări bazat pe profilare. Toate platformele sunt obligate să le dea utilizatorilor dreptul de a le dezactiva.

Apărătorii libertății de expresie sunt îngrijorați de o deturnare a textului de lege. Thierry Breton își apără proiectul: Moderarea conținutului nu înseamnă cenzură. În Europa nu va exista un “minister al adevărului”. Dar va exista transparență.

150 de funcționari și experți vor lucra la Centrul European pentru transparența algoritmică care a fost înființat la Sevilia. Aceștia vor lucra cu rețeaua agențiilor naționale europene și cu poliția.

În cazul în care legea va fi încălcată, sancțiunile merg de la amenzi de până la 6% din cifra globală de afaceri a companiei, până la interzicerea funcționării în UE.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *