Măsură de urgență pentru lucrarea de infrastructură care susține toată Piața Unirii. Suma prevăzută de guvern pentru consolidarea planșeului peste Dâmbovița
Cu planșeul peste Dâmbovița care traversează Piața Unirii în pericol de colaps, guvernul este pe cale să aloce 150 de milioane de euro pentru lucrări de consolidare acestui element de infrastructură care susține zona din dreptul Hanului lui Manuc până la Bulevardul Dimitrie Cantemir.
Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației, a propus un proiect de ordonanță de urgență prin care introduce în Planul de investiții “Anghel Saligny” proiectul primăriei Sectorului 4 “Regenerarea spațiilor publice în zona Pasajul Unirii, prin realizarea lucrărilor de consolidare și reabilitare a planșeului de acoperire a râului Dâmbovița în Piața Unirii”. Suma de alocat este de 750.751.800 de lei, din ea urmând a se finanța doar cheltuielile eligibile aferente obiectivului “Planșeu peste râul Dâmbovița din Piața Unirii”.
În nota de fundamentare și prembulul proiectului de ordonanță de urgență se vorbește clar despre pericolul prăbușirii planseului care prezință elemente de degradare structurală.
“În urma expertizei efectuate de subdiviziunea administrativ-teritorială Sectorul 4 al Municipiului București și transmisă Ministerului Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației, a rezultat că structura de rezistență a planșeului Unirii, situat în Municipiul București, zona Piața Unirii și care acoperă râul Dâmbovița între intersecția dintre străzile Căldărari, Halelor și Bulevardul Dimitrie Cantemir, prezintă o serie de degradări la elementele structurale, care pot avansa rapid și care impun o serie de lucrări de intervenție pentru a evita un eventual colaps nedorit al structurii sau a unor părți din aceasta”, se arată în document.
Starea avansată de degradare a planșeului este relevată de o expertiză din 2017. Expertiza însă nu a fost dată niciodată publicității de administrația Firea, însă concluziile ei apar în Planul de Analiză și Acoperire a Riscurilor al Municipiului București pentru anul 2021: “ansamblul structural al planșeului din zona Plata Unirii, prezintă degradări majore care pot afecta grav exploatarea în siguranță a regularizarii răului Dâmbovița și a traficului rutier din zona”.
“Prin expertiză tehnică pentru planșeul Piață Unirii, elaborată în anul 2017 de către S. C. POD-PROIECT S. R. L., beneficiar. Administrația Străzilor București, se propun două soluții de lucrări pentru readucerea construcției la parametrii optimi și anume:
Soluția 1 – Lucrări de reparații capitale la planșeul existent în Piață Unirii
Soluția 2 – Demolarea structurii și construirea unui planșeu nou în Piață Unirii.
Demararea și finalizarea lucrărilor de reabilitare a planșeului Piață Unirii este de maximă urgență având în vedere concluziile expertizelor din anii 2004, respectiv 2017, cât și observațiile noastre făcute cu ocazia inspecțiilor, în care se observă o degradare accentuată și accelerată a ansamblului structural al planșeului, existând riscul provocării unor inundații cu consecințe grave (exemple: obiectivele strategice din zona, metroul, clădirile din centrul vechi al capitalei și populația)”, se arată în documentul aflat pe site-ul Primăriei Capitalei.
Planșeul peste Dâmbovița are o vechime de peste 80 de ani, iar în anii `80 a suferit niște intervenții tehnice care i-au afectat structura.
“Expertiza din noiembrie 2022 recomandă și arată că lucrările de reabilitare și consolidare să înceapă cât mai curând posibil având în vedere degradările și acțiunea în timp a apei, a umidității. Efectul și acțiunea râului Dâmbovița au condus la afectarea în timp. Au fost și alte intervenții tehnice în anii ’80 pe această infrastructură, care au influențat negativ. Pe baza acestui raport de expertiză și a propunerii Primăriei Sectorului 4, Ministerul Dezvoltării, cu decizia guvernului, va promova finanțarea acestui proiect de investiție important pentru București”, a declarat, la Digi24, Cseke Attila, ministrul Dezvoltării.
El a precizat că documentația tehnică e deja în sistemul de achiziții publice, iar procedura ar putea dura câteva luni. “Execuția ar putea începe anul viitor, poate 2025”, a mai spus el.
În luna ianuarie, Primăria sectorului 4 a anunțat că autovehiculele cu masa de peste 3,5 tone nu vor mai putea circula prin Piața Unirii. Decizia a fost luată în condițiile în care au fost semnalate tasări ale șoselei deasupra pasajului și deasupra planșeului Unirii.