Minele în derivă din Marea Neagră afectează puternic traficul. Impact asupra prețurilor la alimente și petrol.
Problema minelor care plutesc în derivă în Marea Neagră a devenit de actualitate în urma unei declaraţii a unui oficial din portul Soci, din Rusia, la mijlocul lunii martie.
România și Turcia au detonat câteva mine care pluteau în apele Mării Negre și a strâmtorii Bosfor.
Războiul care a început pe malul opus al Mării Negre a influenţat negativ preţul petrolului şi al alimentelor. Problema de bază îşi are originea în aprovizionarea dificilă din cauza războiului cu care se confruntă doi producători de cereale şi ulei vegetal. Pe de altă parte, o influenţă asupra preţurilor la energie a avut-o şi faptul că Rusia este una dintre cele mai importante ţări exportatoare de petrol şi gaze naturale. Şi odată cu problemele minelor, la toate acestea s-au adăugat şi dificultăţile de logistică.
Într-o ştire publicată în 8 aprilie 2022, Bloomberg atrăgea atenţia asupra acestei dificultăţi: “Preţul asigurărilor pentru transportul maritim din Marea Neagră nu mai poate fi controlat”. Ba au existat situaţii în care preţul asigurărilor era mai mare decât preţul transportului. Această situaţie duce la micşorarea numărului de nave cargo în Marea Neagră, o asemenea evoluţie fiind suficientă atât pentru a împinge în sus preţul alimentelor, cât şi pe cel al petrolului.
Petrolul rusesc din portul Novorossiysk, petrolul kazak din terminanul CPC şi petrolul azer din terminatul Supsa se încarcă în nave pentru a fi vândut cumpărătorilor globali şi pornesc la drum pentru a trece prin strâmtorile turceşti. Aceste trei terminale din Marea Neagră au o capacitate de încărcare de 1,8 milioane de barili de petrol/zi.
Într-o perioadă în care se crede că o creştere cu 500 de mii de barili de petrol a producţiei zilnice de către OPEC ar relaxa pieţele, există un risc major în privinţa accesului pe pieţe a 1,8 milioane de barili/zilnic, transportatorii nefiind dispuși să își asume riscuri prea mari.