Războiul prețurilor în China: Un mic dejun costă doar 40 de cenți. Ce pericol aduce deflația

Economia Chinei a intrat în deflație după ce prețurile de consum au scăzut pentru prima dată de la începutul anului 2021, chiar și cu 26% în cazul cărnii de porc, un mic dejun putând fi cumpărat cu doar 40 de cenți.

La restaurantele Nanchengxiang din Beijing, clienții se răsfață cu un mic dejun tip bufet cu trei tipuri de terci de orez, supă acră și picantă și lapte – totul la prețul de 3 yuani (0,40 USD), scrie Yahoo Finance.

“În timpul pandemiei au apărut multe opțiuni bune și ieftine”, a spus Gao Yi, în vârstă de 71 de ani, în timp ce împărțea micul dejun cu nepotul său într-una dintre cele 160 de magazine ale lanțului din capitala chineză.

“Nu toate durează. Dar există noi oferte bune tot timpul, trebuie doar să ieși să le găsești.”

Apetitul slab al consumatorilor alimentează un război al prețurilor în rândul lanțurilor de restaurante de vârf din China, despre care analiștii spun că ar putea dăuna întreprinderilor mai mici care se luptă să țină pasul cu reducerile oferite de jucătorii mai mari.

După cum a observat Japonia în anii 1990, deflația – dacă este prelungită – poate afecta creșterea economică.

“Sunt necesare oferte bune pentru a face consumatorii să intre pe ușă, așa că există o mare presiune asupra acestor afaceri pentru a găsi marje”, a declarat Ben Cavender, director general la China Market Research Group din Shanghai.

Spre deosebire de țările occidentale, chinezii au fost lăsați să se descurce singuri financiar în timpul pandemiei, sprijinul guvernamental fiind îndreptat în principal către sectorul de producție. Odată ce restricțiile au fost ridicate, nu a existat nicio pierdere imediată a consumatorilor, așa cum au prezis unii economiști.

Cu salariile și pensiile cu greu chibzuite și piața muncii foarte incertă, apetitul de cheltuieli este limitat, iar într-o economie abia în creștere, încrederea este scăzută.

“Strategiile de reduceri, care oferă consumatorilor o alegere mai bună raportat calitate-preț, se potrivesc cu situația economică actuală”, a declarat Zhu Danpeng, analist în alimentație și băuturi și șef adjunct al Alianței pentru promovarea siguranței alimentare a provinciei Guangdong.

Punctul de desfacere central din Nanchengxiang a fost plin joi, așa cum a fost în fiecare dimineață de când a fost lansat acordul de 3 yuani în mai, potrivit personalului. Compania nu a răspuns la întrebările Reuters despre marjele de profit și strategia de afaceri.

Xishaoye, o franciză de burgeri cu sediul la Beijing, a făcut reclamă, de asemenea, prețuri mai mici, personalul spunând că unele articole vor fi la prețuri de până la 10 yuani. Yum China, operatorul KFC din țară, atrage clienții cu un meniu de burgeri, gustări și băuturi pentru 19,9 yuani.

“Traficul a revenit, dar cheltuielile pe persoană au scăzut”, a declarat Joey Wat, directorul executiv al Yum, pentru Reuters.

“În mintea noastră, pandemia pare că s-a întâmplat cu mult timp în urmă. De fapt, nu s-a întâmplat. Oamenii au nevoie de timp pentru a se adapta.”

Muncitorul de la restaurant Dong a mers la o piață umedă din centrul Beijingului în jurul orei de prânz, joi, dar nu a cumpărat nimic.

“Am o ipotecă pentru locuințe și un copil. Nu am de ales decât să fiu mai prudent”, a spus Dong, 33 de ani, care și-a dat numele de familie doar din motive de confidențialitate.

Indicele prețurilor de consum a scăzut cu 0,3% în iulie față de aceeași lună a anului trecut, potrivit statisticilor oficiale publicate miercuri, după ce nu a înregistrat nicio modificare cu o lună mai devreme, scrie ft.com. Indicele prețurilor de producător, un indicator al prețurilor mărfurilor pe măsură ce părăsesc porțile fabricii, a scăzut cu 4,4% în iulie.

Prețurile de consum, care au alunecat ultima dată în teritoriu negativ în februarie 2021, au fost în pragul deflației de luni de zile, deoarece o revenire așteptată a cheltuielilor de consum nu s-a materializat după ce autoritățile au ridicat restricțiile legate de pandemie la începutul anului.

Trecerea către deflație este destinată să alimenteze solicitările pentru mai multe stimulente guvernamentale într-un moment în care factorii de decizie se confruntă, de asemenea, cu o încetinire a sectorului imobiliar și cu slăbiciunea comerțului, toate acestea ținând ritmul economic.

“Economia chineză este acum expusă unui risc serios de alunecare într-un episod deflaționist care ar putea declanșa o spirală descendentă auto-întărită a creșterii economice și a încrederii sectorului privat”, a declarat Eswar Prasad, expert în finanțe din China la Universitatea Cornell. “Guvernul trebuie să acționeze rapid și hotărât pentru a pune un plafon creșterii și a limita deflația înainte ca lucrurile să scape de sub control.”

China a respins tendința globală a inflației din alte economii mari, dintre care multe au declanșat eforturi mari de stimulare în timpul pandemiei. Beijingul, în schimb, a încercat să controleze virusul printr-o politică de trei ani, zero-Covid.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *