Șeful Dacia: Dacă CE impune Euro 7 în vara lui 2025 vom fi nevoiți să închidem uzinele

Mihai Bordeanu, cel care gestionează destinele mărcii Dacia în România, consideră că termenul până la care producătorii auto trebuie să treacă la standardele Euro 7, vara lui 2025, este nerealist și ar putea însemna închiderea temporară a uzinelor de asamblare.

Într-o discuție purtată la testul internațional al gamei Extreme a mărcii Dacia, Mihai Bordeanu, Managing Director Dacia Brand South Eastern Europe și Country Head Romania, a declarat că impunerea în vara lui 2025 a noilor norme de depoluare Euro 7, așa cum sunt ele gândite în prezent de oficialii Comisiei Europene, ar putea duce la o închidere a uzinei de la Mioveni.

“Am spus și repet: dacă cei de la Comisia Europeană rămân la părerea că în iulie 2025 va deveni obligatoriu standardul Euro 7, așa cum este scris el acum, nu vom fi gata cu noile produse. E un semnal pe care îl trimitem celor de la CE. Comisia are o viziune «romantică» asupra costurilor, pe care le vede la doar 200 – 300 de euro în plus față de mașinile actuale (n.n. – Euro 6). Noi, împreună cu ACEA, Volkswagen, Ford și așa mai departe le vedem mai degrabă spre 2.000 de euro. Când specialiști, ingineri, îți spun un lucru, iar tu iei în calcul de zece ori mai puțin nu prea e veridică abordarea. Undeva trebuie să te trezești”, a explicat șeful Dacia.

Mai grav chiar decât diferența dintre estimarea costurilor suplimentare de producție făcută de oficialii Comisiei Europene și cei ai producătorilor de automobile, inclusiv cei ai Asociației Constructorilor Europeni de Automobile (ACEA), este termenul nerealist de implementare a noilor standarde Euro 7. Acesta ar putea forța unii producători să oprească, măcar temporar, uzinele de asamblare.

“Planul este născut mort în opinia mea. Și nu doar noi, Dacia, spunem că vom fi nevoiți să închidem temporar uzinele, ci și Skoda și alții. Evident că eu nu-mi doresc să închid uzina de la Mioveni, dar este un mod de a le spune (n.n. – celor de la CE) că trebuie să ne uităm la temă împreună, să discutăm cu specialiștii într-o cameră, și să nu ieșim de acolo până nu înțelegem bine despre ce este vorba. Pentru că lucrurile nu se pot face ca pe hârtie. În viața reală lucrurile stau altfel”, a declarat Mihai Bordeanu.

În același sens, la finalul anului trecut, atunci când Comisia Europeană tocmai anunțate, cu mare întârziere, conținutul propunerii privind normele Euro 7, Gilles Le Borgne, vicepreședinte executiv Renault care are în subordine întreaga activitate de inginerie a grupului, declara pentru LifeNews.ro că “în documentul dat de Comisia Europeană scrie că testul RDE (Real Driving Emissions) trebuie să respecte anumite praguri «în orice condiții». Prin urmare, trebuie să fiu sub acel prag și la 1.600 de metri altitudine, și la minus 8 grade Celsius, și cu o remorcă atașată sau un portbagaj pe plafon. Deci, ceea ce citiți prin anumite părți, că producătorii auto au reușit să «controleze» impunerea Euro 7 este complet fals. Aceste RDE sunt mult mai drastice decât cele de la Euro 6. Și, acum facem calcule și simulări pentru a vedea cum putem rezolva problema”.

Totodată, oficialul Renault, menționa că oficialii CE “vor ca termenul limită să fie iulie 2025 atât pentru autoturisme cât și pentru vehicule comerciale ușoare. Asta este foarte solicitant. Și mai e ceva. Acei băieți care au făcut aceste cerințe nu ne-au dat nicio veste timp de 11 luni! Și au venit acum, direct, cu o propunere pe care nu am discutat-o aproape deloc. Nu e deloc corect.”

Concluzionând, Gilles Le Borgne, a declara că, “ei (n.n. – oficialii CE) vorbesc fără să știe. Nu există o coerență între ceea ce au anunțat în privința costurilor și ceea ce ne cer. Dar, va urma negocierea din Parlamentul European. Asta înseamnă că, în acest moment, noi nu putem fi nici măcar siguri că cerințele vor rămâne aceleași. Avem doar niște reguli generale. Cu toate astea noi trebuie să facem scenarii și să începem să dezvoltăm produsele pentru că iulie 2025 nu este deloc departe. Eu lucrez de mult timp în industrie. Am început pe când mașinile erau Euro 3. Mă aștept să aflăm adevăratele reglementări, cele finale, chiar înainte ca ele să intre în vigoare”.

Odată cu intrarea în 2023 și cu deslușirea cerințelor existente în propunerea Comisiei Europene, liderii marilor companii auto au devenit tot mai critici la adresa impunerii Euro 7.

În ianuarie 2023, șeful ACEA și al grupului Renault, Luca de Meo, declara că “recenta abordare politică europeană bazată pe reglementare, mai degrabă decât pe sprijin, riscă să pună industria auto europeană într-o situație și mai nefavorabilă în comparație cu concurenții săi asiatici și americani”.

Referindu-se strict la Euro 7, oficialul a menționat că “în forma lor actuală, Euro 7 vor avea un impact puternic asupra afacerilor noastre și asupra angajaților noștri. Termenele sunt prea scurte, iar țintele prea ambițioase. Potrivit inginerilor noștri, Euro 7 ar putea crește costul mașinilor, în medie, cu 1.000 de euro. Asta înseamnă creșterea prețului final (n.n. – cel pe care trebuie să îl plătească un cumpărător) de două ori mai mult și o potențială reducere a pieței de mașini noi în valuri consecutive”.

În acest mod Luca de Meo a dat de înțeles, pe deoparte, că mașinile s-ar putea scumpi, în medie, cu 2.000 de euro odată cu trecerea la normele Euro 7 ceea ce ar îndepărta clienții de mașinile noi și, pe de alta, că socotelile strategilor Comisiei Europene (CE), care considerau că impunerea noului standard va duce la o creștere a costurilor de producție cu doar 150 – 300 de euro sunt departe de realitate.

O lună mai târziu, în februarie 2023, directorul executiv al grupului Stellantis, Carlos Tavares, puncta că normele Euro 7 “nu sunt utile, sunt costisitoare, nu aduc beneficii clienților, nu aduc beneficii pentru mediu”, iar Gerrit Marx, CEO al Iveco, susținea că “efortul de a ajunge acolo (n.n. – la nivelul impus de normele Euro 7) este uriaș. Și nu există niciun beneficiu real”.

În fine, la jumătatea lui aprilie, a fost rândul oficialilor Volkswagen să avertizeze că Euro 7 ar putea duce la închiderea unor uzine. Ei au atras atenția autorităților europene că puținul timp rămas până la intrarea în vigoare a noilor standarde – iulie 2025 – nu permite găsirea de soluții tehnice pentru toate modelele aflate în prezent în producție. Conform Reuters, oficialii Volkswagen au solicitat ca implementarea noilor standarde de emisii să fie amânată cel puțin până în toamna lui 2026, cu un an mai târziu decât era planificat. Doar astfel modelele aflate în prezent în producție ar putea fi modificate pentru a corespunde cerințelor.

Cei de la Volkswagen consideră că ar putea modifica toate modelele aflate pe piață în circa doi ani de la decizia finală privind cerințele Euro 7. Ba chiar, pentru a acoperi și toate variantele de motorizare, ar fi nevoie de circa trei ani.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *