Statul va suporta costul eliberării noilor buletine cu cip. Eliberarea la nivel național – până la finele anului. Locul nașterii și domiciliul vor fi trecute exclusiv pe cip

​Ministrul Afacerilor Interne, Lucian Bode, a anunțat, în urmă cu 2 luni, că emiterea noilor cărți electronice de identitate se va extinde în vara acestui an, mai întâi în București și apoi în restul municipiilor până la finalul anului 2023.

Începând cu 1 ianuarie 2024 nu se vor mai emite cărți de identitate în formatul actual.

Una din principalele modificări majore propuse de MAI vizează suportarea de către stat a costului eliberării noilor cărți electronice de identitate, din fondurile alocate în acest scop prin Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR).

În nota de fundamentare se menționează că prin PNRR, în vederea stimulării adoptării voluntare a cărții de identitate electronice cu semnătură digitală calificată, pentru Investiția 8 – Carte de identitate electronică și semnătura digitală au fost alocate 200 milioane de euro euro.

Obiectivul investiției este atingerea numărului de 8.500.000 cetățeni pentru care se eliberează cartea de identitate electronică.

În acest moment, costul eliberării unei cărți electronice de identitate, în proiectul pilot din județul Cluj este de 67 de lei.

O altă schimbare majoră propusă de MAI vizează informațiile care apar pe noile cărți electronice de identitate.

Locul nașterii va fi doar în format electronic, stocat pe cipul cărții electronice de identitate, fără a mai fi prezent nici pe noile cărți de identitate simple.

Aceasta deoarece din luna septembrie 2023 ar trebui să funcționeze, potrivit MAI, un nou sistem informatic – Sistemul Informatic Integrat pentru Emiterea Actelor de Stare Civilă (SIIEASC). În acest sistem IT va fi stocat și generat locul nașterii.

Adresa de domiciliu va rămâne inscripționată pe cărțile de identitate simple, dar nu va mai fi inscripționată și pe verso-ul cărții electronice de identitate, ca în prezent. Adresa de domiciliu și respectiv de reședință vor fi de asemenea stocate pe cip-ul cărții electronice de identitate.

Înscrierea adresei de domiciliu doar în suportul electronic al cărții electronice de identitate (CEI) se va face pentru a se elimina obligația preschimbării CEI atunci când vrei să îți schimbi domiciliul, se arată în nota de fundamentare.

Procedura preschimbării domiciliului va fi furnizată exclusiv în mediul digital, fără să te mai prezinți la ghișeu.

Pentru cărțile electronice de identitate domiciliul și reședința vor fi stocate electronic pe suportul de stocare, iar accesul la informații se va face electronic sau printr-o aplicație mobilă care va fi pusă ulterior la dispoziția cetățenilor.

Pentru cartea de identitate simplă (CIS) domiciliul va fi tipărit pe verso, iar pentru reședință se va emite „dovada de reședință”.

Românii nu vor mai fi nevoiți să prezinte certificatele de stare civilă la depunerea cererii pentru eliberarea CEI.

Titularul cărții electronice de identitate are obligația ca în cazul distrugerii, pierderii, furtului ori în orice altă situație similară în care nu mai poate exercita controlul asupra actului de identitate electronic, să notifice, deîndată dar nu mai târziu de 24 de ore, D.G.E.P. situația prin intermediul mijloacelor puse la dispoziție în acest sens, potrivit proiectul de ordonanță de Guvern inițiat de MAI.

Pierderea, distrugerea sau furtul documentului de identitate se declară la serviciul public comunitar de evidență a persoanelor odată cu ocazia depunerii cererii pentru eliberarea actului de identitate.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *