Un logo pentru România: Frunza lui Udrea sau lupul lui Ottley

Charlie Ottley, un jurnalist britanic stabilit în România și realizatorul documentarului „Wild Carpathia”, a readus recent în discuție logoul de promovare turistică a României. El propune o imagine de inspirație dacică, un steag cu lup, în locul frunzei impuse prin lege organică sub mandatul Elenei Udrea. O frunză pentru care s-au scos din buget aproape 30 de milioane de euro. Frunza legiferată de fosta ministră a Turismului pare să fie greu de scuturat și în opinia noului ministru de resort, Radu Oprea.

„A fost cheltuită o sumă de bani pentru logo-ul actual al României: frunza. Curtea de Conturi este foarte atentă la modul în care se cheltuie banii în România și bănuiesc că este, în acest moment, obligatoriu de folosit pentru că este această decizie a unui vechi Guvern”, a declarat Radu Oprea, noul ministru al Turismului, intervievat de jurnaliști.

Știut fiind faptul că, într-adevăr, Curtea de Conturi a României este foarte atentă cu cheltuirea banului public, ministrul Oprea aruncă lupul și în sulița experților.

”Profesioniștii în domeniu trebuie să se exprime, trebuie să vezi dacă acel logo îți comunică ceva. Am văzut propunerea, dar vă reamintesc că există un angajament al guvernului României”, a precizat oficialul.

Omul care a băgat bățul prin gardul în spatele căruia se ascund leoparzii turismului românesc este, de departe, mai bogat în argumente.
Charlie Ottley explică faptul că România este ultima sălbăticie adevărată din Europa, cu cea mai mare pădure mixtă supraviețuitoare și două treimi din prădătorii de vârf ai Europei, este o țară cu mii de ani de istorie complexă și o moștenire culturală diversă care se întoarce înainte de daci și este, de asemenea, un pământ al belșugului.

„România are nevoie de un nou logo turistic. […] Este ultima zonă cu adevărat sălbatică din Europa, cu cea mai mare pădure mixtă și cu două treimi din prădătorii de vârf ai Europei. România este, de asemenea, o țară cu o istorie complexă de mii de ani și o moștenire culturală diversă, care datează dinainte de daci. Este, de asemenea, un tărâm al abundenței. Din acest motiv, am creat un nou logo pentru a încerca să reflectăm aceste aspecte importante”, a scris recent Charlie Ottley pe Instagram, pentru cei aproape 19.000 de urmăritori.

Revenind la aspectul financiar, jurnalistul britanic spune transant: ca alternativă la frunză, logoul propus de el poate fi utilizat gratuit.
„Este gratuit să îl folosești pentru toată lumea ca alternativă la frunză. Fără îndoială că mulți oameni îl vor urî sau nu vor fi de acord cu elementele cheie, dar cel puțin sper că am adus dezbaterea în prim plan și invităm pe oricine să vină cu propriile modele, așa cum am făcut-o acum aproape un an”, scrie Ottley.
El mai spune că mesajul pentru lume trebuie să fie în limba engleză și să fie înțeles de străinii pentru care – sălbăticia semnifică frumusețea și natura neatinsă, un răsărit înseamnă o țară un nou început și un snop de porumb simbolizează abundența.

O inițiativă menită să schimbe logoul impus de Udrea a existat și în mandatul Mariei Grapini, însă frunza Elenei Udrea nu s-a clătinat nici atunci.
„Vom analiza cât a costat brandul şi ce a adus el. Dacă nu a adus ce trebuie, trebuie schimbat. Nu ţin neapărat să înlocuiesc brandul, dar dacă analiza va arăta că brandul nu ne-a adus ce ne-am propus, atunci se poate schimba. Sunt indicatori foarte clari care spun lucrul acesta”, a declarat luni Maria Grapini, într-o conferinţă de presă susţinută la Timişoara, în urmă cu 12 ani.

Este prea devreme să ne gândim dacă lupul lui Ottley va ajunge să înlocuiască frunza Elenei Udrea, bătută în cuie prin lege, însă propunerea realizatorului TV britanic a reușit, cel puțin, să provoace discuții printre specialiști și artiști cu o largă credibilitate.

Intervievat de presă, Dan Perjovschi, desenator și illustrator spune că logoul lui Ottley este „făcut cu bună credință” și acceptă că ar trebui făcută o schimbare:
„(…) discuţia asupra unui nou logo turistic al României e importantă, pentru că în momentul de faţă avem o imagine care apare în toate broşurile şi care, în fond, e un desen cumpărat cu 6 dolari. Or, noi, pentru că suntem uituci, l-am lăsat aşa. Iar Charlie Ottley, pentru că trăieşte aici, s-a gândit să mai adauge nişte munţi, nişte cucuruz, un lup dacic. Dar Charlie şi-a făcut un logo pentru motocicleta lui! Nu sunt un fan al acestui logo, dar ştiu că-i făcut cu bună credinţă şi că poate deschide o discuţie interesantă”, a punctat Perjovschi, care conchide: ”Pentru mine, cel mai simplu simbol ar fi Coloana Infinitului a lui Brâncuşi, care poate împăca şi elitele, şi lumea largă. E un simbol care unifică”.

La rândul său, publicitarul Alex Tocilescu este mai caustic, mai tranșant: „Mă duce cu gândul la stema RSR. În primul rând, e o îngrămădeală de mesaje (lup dacic, spic, munți, tricolor, slogan) care împreună compun o imagine arhaică – și greșită – despre România. Vin turiști să vadă lanuri de grâu? Puțin probabil. Există vreun sit dacic bine întreținut și ușor accesibil? Nu. Această cacofonie vizuală mă duce mai curând cu gândul la stema RSR decât la o țară modernă”.

Între timp, Elena Udrea urmărește probabil vânturile stârnite din nou în jurul frunzei sale, din penitenciarul Târgșor, unde a fost încarcerată la data de 11 iunie 2022, pentru o perioadă de 6 ani.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *