Zeci de mii de persoane din Marea Britanie, inclusiv români, s-au trezit cu conturile bancare închise.

Băncile britanice au declarat că după încetarea perioadei de grație de după Brexit, au fost nevoite, până în prezent să închidă zeci de mii de conturi ale cetățenilor U.E.

Acest lucru s-a întâmplat deoarece băncile nu au mai avut bază legală să deservească clienții care nu au reședință pe teritoriul Marii Britanii.

Pentru a putea păstra clienții care nu pot furniza o adresă de reședintă din Marea Britanie, ar trebuie să se solicite licențe bancare din fiecare stat membru. Însă băncile din Marea Britanie au declarat că această acțiune ar presupune costuri despre care bancherii consideră că nu merită plătite.

Lloyds, Barclays și Coutts au trimis deja scrisori expaților prin care i-au anunțat că nu vor mai putea fi clienții lor, deoarece Marea Britanie nu mai este obligată să respecte regulile bancare comunitare ca urmare a Brexit.

Și alte bănci, precum NatWest, au făcut acest lucru.

Banca Lloyds a trimis deja scrisori către 13.000 de clienți, inclusiv celor care au reședința în România, Olanda, Slovacia, Germania, Irlanda, Italia și Portugalia, pentru a-i anunța de închiderea conturilor din Marea Britanie. Și Barclays a confirmat că și-a înștiințat clienții care locuiesc în afara Regatului Unit, dar nu a spus câte notificări a trimis.

O purtătoare de cuvânt Barclays a declarat pentru cotidianul britanic The Times: „Produsele noastre, Barclays UK, sunt concepute pentru clienții din Marea Britanie. Continuăm să examinăm serviciile pe care le oferim clienților din Spațiul Economic European, iar clienții afectați vor fi contactați direct. Termenii pentru închiderea contului vor depinde de tipul de produs pe care îl deține un client, dar vom da întotdeauna o notificare clienților”.

Mii de cetățeni ai U.E., inclusiv românii, s-ar putea confrunta cu probleme de acces la serviciile esențiale, deoarece guvernul refuză să elibereze dovezi fizice ale dreptului lor de a locui în Marea Britanie.

Schema de soluționare acordă cetățenilor U.E. dreptul de a rămâne în Marea Britanie după Brexit. Spre deosebire de ceilalți cetățeni străini, aceștia nu primesc un permis de ședere biometric care să dovedească statutul lor. În schimb, trebuie să acceseze baza de date online a Home Office de fiecare dată când trebuie să prezinte dovezi ale eligibilității.

Procesul, care solicită solicitanților să aibă un smartphone și un acces fiabil la internet, face parte dintr-un plan guvernamental de eliminare treptată a permiselor imprimate pe hârtie și de a face întregul serviciu de imigrare digital.

Dar înseamnă că cei cu statut stabilit și furnizorii de servicii trebuie să negocieze o secvență de conectări, e-mailuri și coduri de partajare pentru a confirma eligibilitatea lor.

Și criticii susțin că provocările sistemului online le-ar putea împiedica să acceseze locuri de muncă, locuințe și tratament medical.

„Multe pot merge prost – întreruperile tehnologice, persoanele care nu pot naviga în sistemul digital și furnizorii de servicii care nu doresc să se angajeze în el”, spune Maike Bohn, cofondator al grupului de suport the3million, care militează pentru un document de rezervă imprimat pe hârtie în timp ce sistemul digital va fi pus la punct.

„Nu vrem să se dezvolte o societate pe două niveluri în Marea Britanie: cetățeni britanici și non-UE care își pot dovedi dreptul la muncă și acces la asistență medicală oricând, oriunde, pur și simplu prezentând un card fizic sau pașaport – și cetățeni UE care nu pot”.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *