Cum a ajuns CFR să plătească milioane de lei chirie pentru că ține liniile ocupate cu trenuri părăsite

Vagoane infecte, gări mizerabile și un personal blazat, ca ieșit dintr-un război. Așa arată astăzi CFR Călători și nu miră pe nimeni. Nici măcar pe șefii companiei de stat. Serviciile de proastă calitate oferite de CFR nu mai reprezintă o surpriză pentru nimeni. Accidentele au devenit și ele o obișnuință. Companiile feroviare de stat au atins însă și perfomanța negativă de a avea mai multe vagoane și locomotive defecte decât cele funcționale. În loc să fie valorificat, materialul rulant scos din uz este abandonat și ruginește de ani de zile prin depouri ori revizii. Kilometri întregi de linii au fost transformate în cimitire pentru trenuri. Paradoxal, CFR a ajuns să plătească milioane de lei chirie doar pentru că ține liniile ocupate cu aceste vagoane și locomotive lăsate de izbeliște. Statul român pare incapabil să facă ceva cu ele.

Vagoanele pe care le vedeți în imagini aparțin CFR Călători și au fost abandonate lângă gara Basarab. Sunt aici de zeci de ani. Nimeni nu mai știe cu exactitate de când, nici măcar angajații CFR. O parte dintre ele au fost incendiate, altele au fost vandalizate devenind adăposturi pentru oamenii străzii. Un adevărat cimitir al trenurilor. Imaginile par desprinse dintr-un film apocaliptic.

Toate aceste vagoane care blochează liniile secundare ar fi trebuit demult valorificate. Adică, tăiate și vândute la fier vechi. CFR ar fi reușit astfel să mai obțină ceva bani de pe urma lor. De ani de zile compania de stat dovedit incapabilă să facă acest lucru.

La solicitarea adresată oficial companiei de stat de a transmite care este, în acest moment, numărul total al vagoanelor și locomotivelor scose din parcul activ, adică acel material rulant care fie este defect și trebuie reparat ori modernizat, fie este deja casat, răspunsul a fost halucinant: toate datele sunt secrete.
”Informațiile despre structura și strategia pe termen lung a parcului de material rulant al CFR Călători nu au un caracter public în conformitate cu prevederile art. 12 (1), pct. c) din Legea nr. 544/2001 privind liberul acces la informațiile de interes public, deoarece pot aduce atingere managementului companiei și favoriza concurența având în vedere faptul că CFR Călători operează într-un mediu concurențial…”, a răaspuns CFR Călători.

Deși oferă servicii de proastă calitate, iar accidentele au ajuns la ordinea zilei, compania de stat ține ascunsă de publicul larg și suma pe care o plătește administratorului liniilor de cale ferată pe care a abandonat aceste vagoane și locomotive.

În răspunsul primit de la CFR Călătorise se precizează clar că numărul locomotivelor și automotoarelor din parcul activ, adică cele funcționale, este de 400, iar al vagoanelor de 950. Exact acel material rulat despre care directorul general spune că nu trebuie să știe concurența. În mod paradoxal, CFR ține totuși la secret materialul rulant defect și casat, care nu interesează pe nimeni. Curat Caragiale…

S-a aflat totuși că numărul vagoanelor CFR Călători care nu sunt funcționale, în acest moment, este de 1.166 iar al locomotivelor și automotoarelor de 688. Practic, compania de stat are mai multe vagoane și locomotive stricate decât funcționale.

Situația este similară și la CFR Marfă. În zona Depoului București Triaj situat în cartierul Chitila găsim un uriaș cimitir de vagoane. Sunt ani de zile de când zac aici, nemișcate, iar vegetația a început să își facă loc printre fiarele ruginite.

Pe de altă parte există și cazuri de corupție ale unor șefi din CFR, trimiși în judecată de procurorii DIICOT pe motiv că ar fi vândut material rulant casat la prețuri mult subevaluate. Și la CFR Marfă vagoanele și locomotivele stricate sunt mult mai multe decât cele funcționale. 17.550 față de 8.500.

De mai mulți ani, materialul rulant nefuncțional al CFR Marfă se află sub sechestru ANAF. Compania de stat spune că acesta este motivul pentru care nu a nu a întreprins măsuri de valorificare a vagoanelor și locomotivelor stricate. Totuși, CFR Marfă plătește anual o chirie de aproximativ 11,6 milioane de lei doar pentru că ține ocupate liniile secundare cu acest material rulant nefucțional. Totul din cauza delăsării, nepăsării și incapacității angajaților statului român și a politicienilor care îi conduc de a valorifica aceste bunuri și de lua deciziile potrivite astfel încât companiile feroviare de stat să ofere servicii europene, demne de secolul 21 și nu să se zbată în mizerie și neputință.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *