Depozitul Lidl de lângă radarul NATO de la Cârcea, desființat de Tribunalul Dolj. Instanța a anulat autorizația de construire
Autorizația de construire a fost emisă de Consiliul Județean Dolj fără acordul Ministerului Apărării Naționale. Inițial, compania germană încercase să ajungă la un acord cu MApN și promisese relocarea radarului NATO pe cheltuiala sa, dar Tribunalul Dolj a respins înțelegerea extrajudiciară.
Povestea radarului din localitatea doljeană Cârcea începe în anul 2020, când compania germană Lidl a anunţat că este interesată să cumpere cel puțin 230.000 de metri pătrați lângă Craiova, pentru a deschide un centru logistic ce urma să deservească lanţul de magazine din întreaga zonă a Olteniei.
Informația a ajuns și la urechile lui Valerică Pupăză, primarul PSD din comuna Cârcea. El și familia sa dețineau deja un număr impresionant de parcele în comună așa că s-a trecut rapid la negocieri.
Primarul Pupăză și reprezentanții concernului germen Lidl au bătut palma pentru un teren intravilan situat în comuna Cârcea pentru care s-ar fi plătit 8 milioane de euro. Cei mai mulți bani au intrat în buzunarul familiei Pupăză, care înainte de semnarea contractului cu Lidl a reușit să achiziționeze de la localnici tot ce se putea, pentru a aduna suprafața de teren solicitată de firma privată.
Mai mult, primarul Pupăză s-a angajat să se ocupe de toate documentele necesare pentru a se putea obține cât mai repede autorizația de construire a depozitului Lidl.
Lucrurile s-au mișcat foarte repede având în vedere că vânzătorul Pupăză era și administrator al comunei care elibera o bună parte din documente.
Astfel, în august 2020 a fost eliberat Certificatul de Urbanism, iar în iunie 2021 Consiliul Judeţean Dolj a parafat şi Autorizaţia de Construire.
După ce au ieşit documentele, Lidl a şi demarat lucrările de construcţie. A fost momentul în care Ministerul Apărării Naționale (MApN) s-a autosesizat: în vecinătatea radarului se ridica o clădire înaltă care afecta siguranţa spaţiului aerian.
Ministerul a solicitat suspendarea lucrărilor, iar apoi anularea autorizației de construire.
Doar că, în timpul procesului, reprezentanții Armatei Române s-au răzgândit și s-au gândit să se rezolve litigiul cu Lidl și Consiliul Județean Dolj “pe cale amiabilă”.
“Pârâtul LIDL ROMANIA SCS îşi asumă faţă de Reclamant obligaţia de a realiza lucrările și a presta serviciile necesare pentru relocarea radarułui aflat în dotarea U.M. 01803L Cârcea din poziția actuală cu operator economic specializat şi agreat de către furnizorul echipamentelor sau de către agenţia NATO specializată (NATO Support and Procurement Agency/NSPA) care va avea în răspundere toate activităţile ce presupun montare & demontarea tuturor echipamentelor radar și instalarea în poziţia viitoare, pe cheltuiala sa”, se arată în documentul depus în instanță.
Tribunalul Dolj a respins, însă, înțelegerea dintre MApN și Lidl pe motiv că erau încălcate unele prevederi ale legilor siguranței naționale.
După un an de judecată, Tribunalul Dolj a dat verdictul în ceea ce privește legalitatea autorizației de construire.
“Dispune anularea Autorizației de construire nr. 206/28.06.2021 emisă de pârâtul Președintele Consiliului Județean Dolj. Obligă pârâta S.C. LIDL România S.C.S. să desființeze lucrările de construcții executate în baza Autorizației de construire nr. 206/28.06.2021, în termen de o lună de zile de la rămânerea definitivă a prezentei sentințe. Obligă pârâții, în solidar, către reclamant la 1500 lei cheltuieli de judecată, reprezentând onorariu expert. Cu drept de recurs, în termen de 15 zile de la comunicare, recursul urmând a fi depus la Tribunalul Dolj”, se arată în sentința Tribunalului Dolj pronunţată pe data de 28 septembrie 2023.
Înainte ca Tribunalul Dolj să se pronunțe în ceea ce privește legalitatea autorizației de construire, Lidl a hotărât să închidă definitiv șantierul de la Cârcea.
Mai mult de 80% din utilaje si materialele de construcții au fost ridicate de la fața locului. Concernul german încearcă acum să recupereze banii pe terenul cumpărat lângă radarul NATO.
Astfel, compania a solicitat în instanță familiei primarului Valerică Pupăză cele 8 milioane de euro plătite în schimbul vânzării terenului unde a început să ridice centrul logistic.
În același proces, Lidl a cerut 10 milioane de euro Consiliului Județean Dolj, cel care a emis Autorizația de Construire fără să obțină și acordul Ministerului Apărării.