Dosarul cu șină, greu de ucis. “Cu cetățeni care vin și își cer drepturile, instituțiile publice ar fi fost obligate să se adapteze”
Astăzi a intrat în vigoare legea care le interzice funcționarilor de la ghișee să le ceară oamenilor dosare cu șină sau copii după documente emise de instituțiile statului, dar practic în instituțiile publice nu s-au pus la punct proceduri pentru respectarea acestei reglementări
Cel puțin teoretic, începând de astăzi, românii vor avea de-a face cu mai puțină birocrație atunci când se vor adresa unei instituții publice. Asta pentru că intră în vigoare legea care le interzice autorităților publice centrale și locale să le mai ceară contribuabililor dosare cu șină atunci când vine vorba de furnizarea la cerere a serviciilor publice, de concursuri publice sau de proceduri de achiziții publice. Însă, practic, funcționarii nu sunt pregătiți să pună în practică reglementarea.
În primul rând, instituțiile statului nu vor mai putea solicita cetățenilor dosare cu şină sau alte articole ori obiecte de birotică/papetărie atunci când aceștia depun cereri pentru furnizarea unui serviciu public. Prevederea se aplică şi în cazul depunerii actelor necesare pentru participarea la concursurile pentru ocuparea unei funcţii publice, precum şi în cazul depunerii actelor necesare pentru participarea la procedurile de achiziţii publice. Atunci când o instituție publică are nevoie de copii fizice pentru documentele respective, instituția va trebui să asigure gratuit fotocopierea documentelor.
În același timp, legea mai introduce și obligaţia eliminării cerinţei de depunere a copiilor legalizate după documente la furnizarea serviciilor publice, înlocuindu-le cu certificarea conformităţii cu originalul de către funcţionarul competent. În fine, la depunerea cererii pentru un serviciu public, instituțiile nu vor mai putea solicita documente sau avize emise de alte entități ale statului.
Apoi, de astăzi, aceleași entități au obligația de a publica, din oficiu, informaţii şi modele de formulare sau cereri aferente tuturor serviciilor publice furnizate, în format electronic, “atât pe pagina de internet proprie, cât şi pe punctul de contact unic electronic“. Mai mult, toate formularele vor fi în așa fel concepute tehnic încât să “permită descărcarea şi editarea lor în scopul completării în format electronic de către beneficiar“, se arată în legea care mai prevede și că instituțiile sunt obligate să accepte copia în format electronic după cartea de identitate, transmisă prin e-mail. Drept urmare, teoretic, vor exista cazuri în care cererile pentru servicii publice se vor putea depune exclusiv în regim electronic fără a mai fi necesară deplasarea cetățeanului până la ghișeu. Și nu numai atât. “Instituțiile publice sunt obligate să accepte copia în format electronic după cartea de identitate, transmisă prin e-mail, asigurând condiţiile prevăzute de reglementările legale privind protecţia persoanelor fizice în ceea ce priveşte prelucrarea datelor cu caracter personal“, se arată în lege.
Marius Sepi, președintele Sindicatului Național “Forța Legii“, care apără drepturile funcționarilor publici, susține că noua lege sună foarte bine din punct de vedere teoretic, dar practic nu s-a făcut nimic pentru punerea ei în aplicare. “Nu s-a realizat mai nimic. Nu s-au schimbat proceduri și degeaba au trecut 180 de zile de la aprobarea legii până la intrarea ei în vigoare, deci timp destul, pentru că nu au apărut normele de aplicare. Practic, funcționarul nu știe ce are de făcut. Poate vine un contribuabil care știe de modificarea legislativă și apare la ghișee fără copii la documente. Funcționarul ce poate face dacă nu are condiții, nu poate utiliza un copiator, de exemplu. Teoretic, funcționarul încalcă legea, dar practic nu este vina lui, ci a instituției care nu a pus la punct proceduri, nu a pus la dispoziție dotările necesare. Mai mult, sunt convins că nici contribuabilii, majoritatea lor, nu au habar că beneficiază de noi drepturi. Repet, în 180 de zile era timp destul să faci două lucruri importante. Vorbesc de punerea la punct a procedurilor și de o campanie masivă de informare a cetățenilor. Cu cetățeni informați care vin și își cer drepturile, instituțiile publice ar fi fost obligate să se adapteze rapid, dar așa vor avea o inerție mai mare“, a precizat Marius Sepi.