Maghiarii caută disperaţi carburanţi mai ieftini: iau cu asalt benzinăriile croate. Polonezii se simt înșelați

Maghiarii iau cu asalt benzinăriile croate pentru că acolo carburanţii sunt mai ieftini, în timp ce polonezii se simt înşelaţi de cel mai mare furnizor de carburanți care nu a majorat preţurile.

Când vine vorba de carburanţi în Europa de Est în plină furtună de inflaţie, nimic nu este simplu. În Ungaria, după ce guvernul a retras plafoanele de preţ, benzina şi motorina s-au scumpit atât de munt încât ungurii se duc acum să-şi facă plinul la maşini în ţarile vecine. Croaţia, de acum ţară membră a zonei euro, este un exemplu.

În Polonia, faptul că uriaşul PKN Orlen, compania de petrol şi gaze de stat care are cele mai multe benzinării, nu a majorat preţurile carburanţilor după ce guvernul a reintrodus TVA normal, de 23%, faţă de 8% cât a fost până la 1 ianuarie, a stârnit un scandal. Polonezii se simt înşelaţi, pentru că au dedus că până acum au plătit preţuri umflate artificial. Diferiţi analişti şi politicieni vorbesc de monopol şi chiar de practici de tip cartel la nivel internaţional. În plus, scriu ziarele, preţurile carburanţilor vor continua să crească.

Maghiarii au acum cei mai scumpi carburanţi din regiune şi de aceea cei care locuiesc aproape de graniţe fug la vecini să-şi umple rezervoarele maşinilor. Se întorc acasă şi cu canistre şi alte recipiente pline cu benzină sau motorină, scrie Daily News Hungary, preluând postul public de televiziune din Croaţia.

Situaţia aminteşte de cea în care românii şi alţi vecini ai Ungariei fugeau să cumpere benzină la benzinăriile ungare pentru a profita de preţurile plafonate de acolo. Răspunsul guvernului maghiar a fost să interzică cetăţenilor străini să cumpere carburanţi la preţuri mici.

Plafoanele au fost ridicate la începutul lunii trecute deoarece acestea descurajau importurile, ducând la penurii de benzină şi motorină. Index.hu a trecut în revistă preţurile la benzinăriile vecinilor – din Româania, Austria, Croaţia, Serbia, Slovacia, Slovenia şi Ucraina – şi a constatat că maghiarii plătesc cel mai mult din regiune.

Cel mai puţin plătesc ucrainenii. În Ucraina, un litru de benzină Euro 95 costă echivalentul a 1,34 euro. În Ungaria, acelaşi produs costă aproape 1,6 euro. Unul dintre şoferii maghiari intervievaţi de televiziunea croată la o benzinărie din Croaţia a povestit că de când face plinul acolo a economisit 50 de euro.

Dar ungurii se duc la vecini nu doar pentru a achiziţiona carburanţi, ci şi pentru a-şi face cumpărăturile în supermarketuri. Ei cumpără mai ales legume, carne şi bunuri de uz zilnic cum ar fi hârtia igienică şi deodorizant de toaletă. Toate acestea sunt mult mai ieftine în Croaţia decât în Ungaria.

Ungurii preferă Croaţia şi deoarece această ţară a intrat de curând în spaţiul de liberă trecere Schengen. Jurnaliştii croaţi au trecut şi graniţa în Ungaria şi au constatat că singurele lucruri care se merită cumpărate de acolo sunt berea, câteva băuturi răcoritoare, mezeluri şi îmbrăcăminte. În Polonia, guvernul nu este adeptul plafonării preţurilor şi a ales să protejeze consumatorii de inflaţie mai ales prin reduceri de taxe.

Anul trecut, TVA la carburanţi a fost diminuată de la 23% la 8% ca parte a ceea ce Varşovia numeşte scut antiinflaţie. Pe 1 ianuarie 2023, TVA a fost readusă la 23% şi cu toate acestea preţurile carburanţilor nu au cres­cut în condiţiile în care PKN Orlen, producător şi retailer, a micşorat preţurile wholesale cu 12%, scrie Radio Rzeszow. Politicieni de opoziţie acuză Orlen şi autorităţile că au umflat artificial preţurile înainte de 1 ianuarie, crescând astfel şi marjele de profit ale PKN. Compania şi-ar fi permis să facă acest lucru deoarece are puteri de monopol pe piaţă.

Parlamentari din opoziţie au făcut sesizare la Curtea Supremă de Audit, în timp ce guvernul asigură că dacă era ceva în neregulă cu preţurile, ar fi intervenit Autoritatea pentru Competiţie şi Protecţia Consumatorului (UOKiK), notează The Warsaw Voice.

UOKiK nu a exclus o intervenţie în acest caz. Instituţia a investigat anul trecut modul în are Orlen calculează preţurile şi nu a găsit nimic în neregulă. Un fost ministru al economiei din partea actualului partid aflat la guvernare crede că Orlen este acuzat justificat de practici tip monopol şi de umflarea artificială a preţurilor. Economistul şef al Orlen, Adam Czyzewski, a explicat că în Polonia preţurile de retail sunt în aşa fel stabilite încât să nu ducă la creşterea cererii, ceea ce în condiţii de ofertă limitată ar fi avut ca rezultat cozi la benzinării. CEO-ul de la Orlen Daniel Obajtek susţine că dacă compania sa ar fi redus preţurile mai devreme ar fi cauzat panică la benzinării. PKN Orlen este considerată o companie strategică şi, în conformitate cu strategia guvernului de a crea „campioni“ economici, a fuzionat recent cu concurentul mai mic Lotos, pregătind în acelaşi timp investiţii masive în transformarea energetică a ţării, dependentă puternic de combustibili fosili.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *