Sute de mii de lucrători din Rusia încă sunt plătiţi din companiile occidentale.
Companiile multinaţionale continuă să plătească aproape 200.000 de angajaţi din Rusia, în pofida promisiunilor de suspendare sau de încetare a activităţilor în această ţară, scrie Financial Times.
O serie de companii occidentale, de la McDonald’s la Renault, s-au angajat să plătească salariile a mii de angajaţi atunci când au oprit luna trecută operaţiunile din ţară. O analiză realizată de Financial Times arată că cel puţin 188.000 de angajaţi continuă să fie pe statele de plată.
Numărul real este probabil să fie mult mai mare, deoarece angajatori mari, inclusiv Yum Brands, proprietarul KFC, şi Coca-Cola, nu au confirmat dacă încă plătesc personalul.
Analiza vine în contextul în care primarul Moscovei, Serghei Sobyanin, a avertizat luni că, dintre angajaţii companiilor cu capital străin din capitala rusă, “aproximativ 200.000 de angajaţi riscă să îşi piardă locurile de muncă”, afirmând că autorităţile au aprobat un plan de sprijin în valoare de 3,36 miliarde de ruble (41,4 milioane de dolari) pentru cei aflaţi în pericol.
În timp ce angajatori de gulere albe, precum Boston Consulting Group, Linklaters şi McKinsey, îşi transferă angajaţii în diferite ţări, gulerele albastre din sectoarele de producţie, comerţ cu amănuntul şi consum riscă să suporte cea mai mare parte a pierderilor de locuri de muncă în cazul în care companiile nu văd nicio perspectivă de redeschidere.
Chip Bergh, directorul executiv al Levi Strauss, a declarat luna aceasta că marca de blugi îşi plăteşte în continuare cei peste 800 de angajaţi din Rusia. Dar a adăugat că “după cum merg lucrurile acum, nu sunt optimist că ne vom relua activitatea în forţă prea curând”.
Companiile care şi-au suspendat activitatea sunt în continuare obligate să plătească angajaţii în conformitate cu legislaţia rusă, potrivit lui Peter Finding, avocat specializat în dreptul muncii la FisherBroyles.
Printre opţiuni se numără plata angajaţilor în mod normal, plata a până la şase luni de salariu în pachete combinate sau redirecţionarea angajaţilor către domenii de activitate care nu sunt afectate de suspendări, a spus el.
De asemenea, angajatorii pot fi de acord să menţină personalul pe salarii reduse în timp ce operaţiunile sunt suspendate, a adăugat el, spunând că angajaţii ar avea puţină putere de negociere în acest scenariu.
Ikea s-a angajat să îşi plătească angajaţii ruşi timp de trei luni, până la sfârşitul lunii mai, cu o lună mai mult decât cele două luni de plăţi de concediere prevăzute de legislaţia rusă.
Un angajat a declarat că membrii personalului intrau ocazional în magazinele părăsite pentru a actualiza documentele, dar că se tem de şomaj în lunile următoare. Compania a refuzat să spună dacă va concedia personal.
Potrivit unui sondaj realizat de BCG, majoritatea investitorilor consideră că va dura între doi şi cinci ani până când companiile occidentale se vor putea întoarce în Rusia.
Finding, care are experienţă în consilierea multinaţionalelor cu operaţiuni în Rusia, a declarat că este probabil ca angajatorii să concedieze lucrătorii inactivi mai degrabă decât să continue să plătească salariile timp de ani de zile.
McDonald’s, care a raportat venituri globale de 23 miliarde de dolari anul trecut şi continuă să plătească 62.000 de angajaţi în Rusia, a declarat că totalul costurilor sale salariale şi de închiriere în această ţară se ridică la 50 de milioane de dolari pe lună.
Multe companii occidentale se străduiesc să transfere bani în economia afectată de sancţiuni şi nu reuşesc să genereze venituri în timp ce operaţiunile sunt suspendate. Acestea ar putea fi nevoite să plătească personalul din rezervele din afacerile lor din Rusia, care s-ar putea epuiza în curând, potrivit Finding.
“Vom vedea destul de multe insolvenţe şi lichidări în Rusia”, a spus el. “În teorie, atunci când un angajator rus trece prin lichidare, este obligat să plătească personalul înainte ca aceasta să se întâmple. Dacă nu există bani acolo, nu pot.”
Guvernul rus încearcă deja să evite şomajul în masă, lansând un pachet de 40 de miliarde de ruble, despre care premierul Mihail Mişustin a declarat că va sprijini aproximativ 400.000 de lucrători.
Unii directori şi-au exprimat îngrijorarea că Moscova ar putea, de asemenea, să confişte activele companiilor occidentale din Rusia sau să permită furtul proprietăţilor lor intelectuale.
“Guvernul rus a adoptat aceste legi care spun că ar putea naţionaliza o afacere dacă o companie iese”, a declarat Bergh de la Levi’s. “Ar putea literalmente să ne ia marca comercială”.
Josh Gerben, un avocat american specializat în mărci comerciale, a descoperit că o serie de profitori au depus deja cereri pentru a folosi logo-uri asemănătoare cu cele ale McDonald’s, Coca-Cola şi ale altor mărci occidentale.
Companiile, inclusiv British American Tobacco, au ales să transfere afaceri către parteneri ruşi. Acest lucru ar putea păstra locurile de muncă după plecarea lor, a declarat Finding.
Cu toate acestea, personalul aflat în aceste circumstanţe se confruntă cu incertitudinea privind modul în care va fi tratat de noii angajatori. Un lucrător al unei multinaţionale a declarat că este “o întrebare deschisă” cum vor primi salariul. “Grupul de marcă rusă îşi plăteşte chiar şi propriul personal în plicuri”, a spus acesta, referindu-se la o practică larg răspândită, folosită pentru a evita plata impozitelor.
Există, de asemenea, incertitudine cu privire la impactul pe care pierderile de locuri de muncă l-ar putea avea în Rusia asupra opiniei politice faţă de război.