Un fenomen grav ia amploare în România. Șoferii drogați, spaima șoselelor, îi depășesc numeric pe cei agresivi

În ultimul an și jumătate, pe străzile din București au fost depistați și sancționați mult mai mulți șoferi care conduceau drogați comparativ cu cei care erau agresivi în condus. Potrivit psihologilor, canabisul încetinește reacțiile și concentrarea, în timp ce cocaina împinge șoferul să conducă periculos.

În perioada 1 ianuarie 2022 – 30 iunie 2023, la nivelul Brigăzii Rutiere din cadrul Direcției Generale de Poliție a Municipiului București au fost înregistrate 950 de dosare pentru conducere sub influența substanțelor psihoactive. Totodată, au fost aplicate 600 de sancțiuni contravenționale pentru adoptarea unui comportament agresiv in conducerea pe drumurile publice.

“La nivelul Brigăzii Rutiere din cadrul Direcției Generale de Poliție a Municipiului București au fost înregistrate anul trecut 670 de dosare pentru consumul de droguri. Totodată, la nivelul anului 2023 au fost aplicate aproximativ 390 de sancțiuni pentru comportamentul agresiv în trafic- reținerea permisului de conducere pentru o perioadă de 30 de zile. De asemenea, în primele șase luni ale anului curent, la nivelul Brigăzii Rutiere au fost înregistrate 280 de dosare pentru consumul de droguri. În perioada menționată au fost aplicate și 210 sancțiuni privind comportamentul agresiv în trafic. De asemenea, în primele șase luni ale anului 2023 au fost înregistrate sub 10 accidente rutiere soldate cu pagube materiale în urma adoptării unui comportament agresiv”, a declarat chestorul Bogdan Berechet, șeful Poliției Capitalei.

Psihologul Mihai Copăceanu menționează că numărul ridicat de șoferi depistați sub influența drogurilor la volan se explică, în primul rând, prin disponibilitatea drogurilor, ușurința procurării și consumul aproape generalizat de droguri în rândul populației, iar în al doilea rând fiindcă se testează mult mai frecvent decât în ultimii ani, nu doar în marile orașe, ci și în localități mai mici din județe.

“În alt treilea rând, creșterea numărului se explică și prin faptul că drogurile depistate (în general canabisul, cocaina, metamfetaminele) rezistă mai multe zile în corp. Orice tip de drog, indiferent de doză, are efecte asupra psihicului și comportamentului la volan. Canabisul încetinește reacțiile, concentrarea, în timp ce cocaina determină șoferul să conducă periculos, să-și asume riscuri suplimentare, să mărească viteza, să execute manevre care îi pun viața lui și a altora în pericol și desigur reduce capacitatea de a judeca cu privire la situații de risc. În cazul consumului multiplu de droguri efectele sunt mult mai complexe și grave”, precizează psihologul Mihai Copăceanu.

În opinia psihologului, o altă explicație legată de numărul mare de șoferi depistați drogați pe străzile Capitalei ține de miturile legate de consum. Astfel, au fost înregistrate cazuri de persoane care s-au declarat convinse că au condus mult mai responsabil în urma consumului de canabis, asta deși orice tip de drog afectează psihicul și conduita șoferului.

“Cred că martorii au un rol preventiv și salvator. În rare situații vedem că un șofer a consumat singur și a fost depistat tot singur la volan. Recomandarea insistentă este de a nu permite celui care a consumat (prieten sau amic) să mai conducă, pot fi solicitați alți șoferi care nu au consumat, pot fi accesate serviciile de transport public sau taxi și dacă este posibil pot dormi peste noapte și să nu conducă”, adaugă psihologul Mihai Copăceanu.

În același timp, Mihai Copăceanu estimează că cel puțin unu din doi români, cel puțin o dată pe săptămână, a avut un comportament de tip agresiv în trafic.

“Marea problemă a noastră este că suntem toleranți cu primele semne ale comportamentului agresiv ce degenerează cu ușurință la acte care pun viața în pericol. Printre scuzele dese ale românilor se numără lipsa răbdării, graba sau condițiile defectuoase din trafic (infrastructură). În realitate, vedem exemplul altor țări care se confruntă cu trafic îngreunat, cu cozi lungi pe autostrăzi și cu toate acestea șoferii nu sunt agresivi în trafic, sunt mult mai cumpătați și decenți”, consideră psihologul Mihai Copăceanu.

Una dintre soluții pentru reducerea cazurilor de șoferi cu comportament agresiv ar fi, potrivit lui Copăceanu, prezența camerelor de supraveghere video în zonele de risc, în intersecții mari, în tronsoane de drum unde limita de viteză nu este respectată.

Există studii care demonstrează că o persoană care știe că este supravegheată și filmată la volan este mai puțin agresivă. În Belgia, șoferii agresivi nu doar că sunt secționați prin amendă, dar au obligativitatea de a urma cursuri derulate de psihologi (20 de ore).

Potrivit legii, adoptarea unui comportament agresiv în conducerea pe drumurile publice se sancționează cu amendă cuprinsă între 580 și 725 de lei, iar ca măsură complementară se dispune suspendarea exercitării dreptului de a conduce pentru o perioadă de 30 zile.

De asemenea, adoptarea unui comportament agresiv în conducerea vehiculelor pe drumurile publice, dacă prin aceasta s-a produs un accident de circulație din care au rezultat avarierea unui vehicul sau alte pagube materiale se sancționează cu amendă cuprinsă între 870 – 1.160 lei, iar ca măsură complementară se dispune suspendarea exercitării dreptului de a conduce pentru o perioadă de 60 zile.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *