Când banii nu (mai) contează: un avion nou, comandat de un prinț saudit, a ajuns la fier vechi după doar 30 de ore de zbor

Un Boeing 747 produs ca avion privat a fost scos din uz după ce a petrecut doar 30 de ore în aer în 16 zboruri, relatează CNN.

Avionul, sortit inițial unui membru al familiei regale saudite, a stat la sol timp de circa 10 ani la EuroAirport Basel Mulhouse Freiburg, situat la granița dintre Franța, Elveția și Germania.

Acesta urma să fie dotat cu un interior somptuos, însă acest lucru nu s-a mai întâmplat. Fiindcă nu a fost găsit un nou cumpărător, aeronava a fost transportată la Pinal Airpark din Arizona, un cimitir de aeronave unde acestea sunt demontate pentru piese sau depozitate pe termen nelimitat.

Aeronava este un BBJ, adică “Boeing Business Jet”, avioane modificate și menite guvernelor și corporațiilor. În plus, avionul este cel mai avansat model de Boeing 747 produs vreodată, varianta 747-8, care a zburat pentru prima dată în anul 2010, dar care nu a avut succes comercial din cauza costurilor ridicate de operare.

Până în acest moment, Boeing a vândut peste 250 de BBJ-uri, marea majoritate dintre ele 737. BBJ 747-8, cu patru motoare, a fost mai greu de vândut: “Au fost construite zece în total, iar acesta este primul pensionat”, a declarat Connor Diver, analist senior la firma de analiză a aviației Cirium.

Numele cumpărătorilor nu sunt dezvăluite, “dar este un avion privat foarte, foarte mare, iar singurii operatori sau cumpărători sunt de regulă guvernele și familiile regale”, a mai adăugat Diver.

Aeronava era destinată guvernului Arabiei Saudite, în special prințului moștenitor Sultan bin Abdulaziz Al-Saud, însă acesta a murit în anul 2011, cu doar câteva luni înainte de livrare. Avionul, căruia i s-a acordat un cod de înregistrare obligatoriu, N458BJ, a efectuat primul zbor în luna mai a anului 2012 pentru teste, iar în luna iunie a anului 2012 a fost livrat oficial.

“Conform bazei noastre de date, a zburat probabil prin San Bernardino și apoi prin San Antonio în Texas timp de câteva luni, iar apoi, în decembrie 2012, a mers la Basel”, a afirmat Diver.

De regulă, aeronavele de afaceri mari sunt predate “la verde”, de la culoarea stratului protector al fuzelajului. Acestea sunt goale, iar interiorul trebuie echipat.

“Bănuiesc că acesta este motivul pentru care a mers acolo inițial, pentru a fi echipat. Dar asta nu s-a mai întâmplat. Și se pare că a stat acolo timp de 10 ani”, a precizat Diver.

În anul 2017, aeronava a fost oferită spre vânzare pentru 95 de milioane de dolari, un preț mult mai mic decât cel de listă de circa 350 de milioane de dolari. Dar nu a fost vândut.

“Nimeni în afară de un șef de stat saudit nu vrea un avion privat cu patru motoare”, a afirmat Richard Aboulafia, analist în aviație la AeroDynamic Advisory.

“Nu poți converti pur și simplu o aeronavă în navă cargo și nimeni nu vrea o versiune pentru pasageri. În consecință, piesele și mai ales motoarele valorează mult mai mult decât avionul” mai precizat el.

Un impediment în calea vânzării a fost costul ridicat al amenajării interiorului.

“Amenajarea unui astfel de avion ar costa 30, 40, poate 50 de milioane de dolari”, a ținut să precizeze Diver.

“Deși este un avion nou-nouț, utilizările alternative ale acestuia sunt destul de limitate. Varianta comercială de pasageri avea o producție limitată, foarte puține companii aeriene operau acest avion nu erau interesate de unul în plus. Deci singura opțiune era un alt guvern, dar evident că nu s-a găsit nimeni interesat”, a mai spus el.

În anul 2022, Boeing l-a achiziționat de la companie comercială de avioane numită Aircraft Finance Germany. La 15 aprilie 2022, aeronava a efectuat un zbor către Arizona, adăugând încă 10 ore la timpul petrecut în aer.

La Pinal Airpark, un contractor al companiei Boeing lucrează la demontarea aeronavei.

“Am văzut poze cu el și a fost deja demontat, motoarele au fost deja scoase. Erau efectiv noi-nouțe, iar unul dintre ele valorează în jur de 20 de milioane de dolari, așa că patru ar valora 80 de milioane de dolari” a declarat Diver.

“Producția totală de 747-8 este de aproximativ 150 de avioane. Este un grup mic de utilizatori și un număr mic de avioane. Dar, pe de altă parte, vor dori să continue producția. Bănuiesc că multe componente vor merge probabil către avioanele cargo” a afirmat Richard Aboulafia.

Nu se știe dacă aeronava va fi demontată complet sau va fi depozitată pentru colectarea altor piese.

“Poate că va sta acolo până când este nevoie de o anumită piesă. L-ar putea lăsa ani întregi”, a declarat Diver.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *