Judecătorii au semnat “actul de deces” al simbolului industriei de petrol din România. “Războiul” pe clădirile și terenurile din patrimoniu continuă.
La un an de la declararea falimentului societăţii Steaua Română Câmpina, printr-o decizie a Tribunalului Bucureşti, aceeaşi instanţă a semnat, în data de 18 aprilie 2022, certificatul de deces al uneia dintre cele mai vechi rafinării din Europa.
Instanţa civilă a dispus radierea societăţii Steaua Româna din Registrul Comerţului Bucureşti, odată cu acestă sentinţă se încheie istoria de 127 de ani a rafinăriei din Câmpina, prima din România şi printre cele mai vechi din Europa.
În paralel, la Câmpina se poartă un alt război pe ceea ce a mai rămas din vechea rafinărie şi pe soartă ruinelor. Pe de o parte se află noul proprietar, Soceram, societate care a achiziţionat Rafinăria Steaua Română de la TDR Bucureşti, în urma unei tranzacţii de circa 5 milioane de euro, iar de cealaltă parte se află o asociaţie care a cerut Ministerului Culturii declanşarea procedurii de clasare în lista monumentelor istorice. Noul proprietar a anunţat public că doreşte să construiască în curtea fostri rafinării un muzeu al industriei câmpinene precum şi un complex de clădiri comerciale sustenabile energetic. Parcul va include inclusiv un loc de joacă pentru copii.
Proiectul este în prezent blocat, după ce Ministerul Culturii a dispus demararea procedurii de clasare în lista monumentelor istorice cu privire la obiectivul ”Steaua Română” din Câmpina, procedură demarată la solicitarea unei asociaţii culturale din Ploieşti, ”Suntem România”. Noul proprietar al rafinăriei s-a îndreptat către instanţă şi a cerut Tribunalului Prahova suspendarea procedurii, dar fără succes. Pe 17 ianuarie 2022, Tribunalul Prahova a respins cererea de suspendare ca neîntemiată. Între timp, Curtea Supremă a admis cerea de strămutare a judecării cauzei, depusă de reclamant, astfel că decizia finală va fi luată de Curtea de Apel Braşov.
În actul de sesizare prin care cer suspendarea procedurii de clasare ca monument istoric, reprezentanţii Ecogen Power (parte a grupului Soceram) susţin că regimului juridic de monument istoric al rafinăriei câmpinene blochează o serie de intervenţii de maximă urgenţă, care, dacă ar fi întârziate, ar pune în pericol populaţia:
- verificare tuturor perimetrelor rafinăriei pentru identificarea unor potenţiale proiectile nedetonate;
- ecologizarea vechilor instalaţii care sunt conectate încă la reţeaua de gaz şi energie electrică şi în care se află încă produse petroliere;
- măsuri de securizare a instalaţiilor şi de depoluare pentru a preveni un eventual dezastru, în contextul în care există suspiciunea apariţiei unor substanţe cancerigene;
- depoluarea zonei, înlăturarea pericolelor, pe baza unor planuri bine stabilite şi documentate, acţiuni ce urmează a fi efectuate prin intermediul unor societăţi specializate, după grafice aprobate de Ministerul Mediului şi care trebuie respectate cu stricteţe, existând sancţiuni importante în caz de nerespectare.
”In această situaţie, Direcţia Judeţeană pentru Cultură Prahova din cadrul Ministerului Culturii, prin comunicarea adresei la care a făcut trimitere, a blocat implementarea acestor acţiuni necesare prin declanşarea procedurii de clasare a rafinăriei în lista monumentelor istorice şi contribuind la creşterea riscului de a se produce un dezastru”, arată societatea care deţine în prezent parte din activele fostei rafinării, potrivit rejust.ro.
Pe de altă parte, reprezentanţii Ecogen Power susţin că instalaţiile şi clădirile originale ale rafinăriei ”Steaua Română” au fost distruse aproape complet în timpul celor două războaie mondiale, motiv pentru care nu ar îndeplini criteriile necesare pentru a fi incluse în Lista Monumentelor Istorice. Ca atare, decizia decizia Ministerului Culturii este catalogată ”ca fiind abuzivă, disproporţionată şi inoportună”, potrivit sursei citate.
Terenurile vechii rafinării câmpinene, peste 50 de hectare, situate în mare parte în zona centrală a oraşului, au atras atenţia investitorilor din momentul în care a fost declarat falimentul societăţii (februarie 2021). Inclusiv baza sportivă a fostei rafinării (teren de fotbal şi stadion) a fost vândută în vara anului trecut unei societăţi specializate în construirea de locuinţe.
Rămâne încă nesoluţionată situaţia căii ferate, folosită în trecut pentru transportul de produse petroliere, în prezent dezafectată. Administraţia publică locală şi-a arătat intenţia de a desfiinţa calea ferată în vederea amenajării unui drum rutier secondat de circuit pentru biciclete. Demersul primăriei nu a avut succes, întrucât şi Linia de calea ferată 312 Câmpina – Câmpiniţa – Telega se află în aceeaşi procedură de clasare ca monument istoric.