O schemă complexă de înșelătorie care implică imaginea BNR și a Poliției atrage mulți români în capcană. Cum funcționează

Periodic auzim mărturii ale oamenilor simplii care cad în capcanele infractorilor cibernetici. Pentru a fi cât mai convingători, hoții vin mereu cu metode noi pentru a-și prinde victimele în plasă.

În ultima perioadă, o schemă complexă de înșelătorie provoacă pagube însemnate. Aceasta este foarte bine ”regizată” și implică apeluri de la așa-ziși reprezentanți ai unor bănci comerciale, ai poliției și ai Băncii Naționale a României (BNR).

O avocată din țara noastră, care a fost ea însăși pusă la încercare de infractorii virtuali, a explicat pas cu pas cum a fost abordată. ”Era să fiu victima unei tentative extraordinar de elaborate și de bine gândite de phishing și fraudă bancară”, își începe povestea, Shirina-Maria Stefanescu-Albu.

În prima etapă a tentativei de fraudă, femeia spune că a fost sunată de la o așa-zisă sucursală a unei bănci comerciale din țară. I se transmis că trebuie să semneze pentru un credit de 50.000 de lei.

A fost momentul în care a intrat la îndoieli. ”I-am zis că n-am făcut niciun credit și mi s-a zis că înseamnă că mi-a furat cineva identitatea și că se va face plângere la poliție”, a transmis avocata Shirina-Maria Ștefănescu-Albu.

Complexitatea tentativei a intrat apoi într-o nouă etapă. Femeia a fost sunată de pe un număr de fix de către cineva care s-a dat drept agent de poliție. I-a comunicat că s-a deschis o anchetă în cazul ei.

De la ”Poliția Română” s-a trecut la ”cineva” de la ”BNR”. Un al treilea apel a venit de la un așa-zis reprezentant al Băncii Naționale a României. Această persoană i-a furnizat avocatei și o legitimație (falsă) ca să îi câștige încrederea.

În plus, femeia a primit și un acord de confidențialitate cu însemnele Băncii Naționale a României, prin care i se cerea să nu comunice cu nimeni, nici măcar cu un avocat, situația în care se află.

Ulterior, i s-a furnizat și un așa-zis cont deschis de BNR, unde să își depoziteze toți banii pe care îi deține în bănci. În acest punct este fundamental să știți să vă opriți. Aici vi se fură banii.

Pentru un om simplu este destul de dificil în astfel de moment să facă deosebirea dintre ceva real și o fraudă. În cazul avocatei de mai sus, aceasta s-a prins rapid de faptul că este o tentativă pusă la cale de niște escroci.

Femeia a observat că așa-zisele instituții ale statului ”au fost prea prompte”, în sensul în care a durat foarte puțin timp între cele trei apeluri. ”Apoi, după ce mi-a trimis acordul de confidențialitate am zis ca îl citesc și revin eu. Mi-a zis că nu se poate, trebuie să rămânem în apel telefonic, altfel cererea se anulează și retrimite dosarul înapoi la poliție. Mi s-a părut dubioasa presiunea (…) Strategia lor e să te izoleze de oameni și să te țină pe fir, să nu apuci să te gândești în profunzime, deci nu au cum să se abată prea tare de la model, că te cam prinzi”, a mai mărturisit avocata.

De asemenea, mailul de pe care a trimis mesajul așa-zisul reprezentant al BNR a fost suspect. Este vorba despre ”info@bnr.ro”, în timp ce domeniul băncii naționale este ”bnrro.ro”. Au existat și greșeli gramaticale, ușor de depistat: ”Departamentul de Securitate al Banca Națională a României”.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *