Zeci de nave încărcate cu GNL stau la coadă în largul coastelor europene, neputând să descarce

Zeci de nave care transportă gaz natural lichefiat (GNL) se învârt în jurul coastelor Spaniei şi ale altor ţări europene, nereuşind să obţină sloturi de descărcare, deoarece instalaţiile care transformă combustibilul marin în gaz sunt pline, scrie Reuters.

Europa se confruntă cu o criză de aprovizionare cu energie, în condiţiile în care Rusia a redus progresiv fluxurile de gaze după ce Occidentul a impus sancţiuni ca răspuns la războiul din Ucraina.

Uniunea a fost nevoită să găsească surse alternative de aprovizionare, inclusiv GNL, dar sosirea mai multor încărcături de combustibil a scos la iveală lipsa de capacitate de “regazeificare” a Europei.

Există peste 35 de nave încărcate cu GNL care plutesc în largul Spaniei şi în Mediterana, cel puţin opt nave fiind ancorate numai în largul golfului Cadiz, au declarat luni traderi, analişti şi surse de la terminalele de GNL familiarizate cu situaţia.

Încărcătura acumulată a generat îngrijorări cu privire la capacitatea Europei de a procesa livrările de GNL necesare pentru a compensa lipsa aprovizionării prin conducte ruseşti.

Spania oferă doar şase sloturi la terminalele sale de regazeificare în această săptămână, a declarat o sursă din industrie, pentru mai puţin de o cincime din numărul de nave care stau la coadă în largul coastelor sale. Ţara are în total şase terminale.

Există, de asemenea, nave cu GNL ancorate în apropierea altor ţări europene, ceea ce ar putea însemna că alte zeci de nave aşteaptă, a declarat o sursă care cunoaşte situaţia.

Blocajele au fost agravate de scăderea cererii industriale, pe măsură ce economia Europei încetineşte, precum şi de consumul intern mai mic decât estimările în Spania, din cauza vremii neobişnuit de calde.

Dacă întârzierile nu sunt eliminate în curând, aceste nave ar putea începe să caute porturi alternative în afara Europei pentru a-şi descărca încărcătura.

La începutul zilei de luni, China a oprit vânzările de GNL către cumpărătorii străini pentru a-şi asigura propria aprovizionare, ceea ce, potrivit jucătorilor de pe piaţă, ar putea determina mai multe nave să se îndrepte spre Asia.

Cu cele şase uzine ale sale, Spania are cea mai mare capacitate de regazeificare din Uniunea Europeană, reprezentând 33% din totalul GNL şi 44% din capacitatea de stocare a GNL.

Rezervoarele de gaz ale Spaniei sunt pline în proporţie de 80%, aproape de limita lor tehnică, pe baza datelor publicate de Enagas, operatorul reţelei naţionale de gaz din Spania.

“Aceste date sunt foarte pozitive în ceea ce priveşte garantarea aprovizionării cu energie pentru iarnă”, a declarat un purtător de cuvânt al Enagas când a fost întrebat despre rezervoare.

Lipsa infrastructurii de gazoducte face ca acest gaz să nu poată fi transportat către alte ţări europene. Săptămâna aceasta, liderii Franţei, Germaniei, Spaniei, Spaniei şi Portugaliei urmează să se întâlnească pentru a încerca să ajungă la un acord cu privire la gazoductul MidCat, care ar putea transporta gazul spaniol – şi, în viitor, hidrogenul – către Europa Centrală.

MidCat ar crea o a treia conexiune de gaz între Franţa şi Spania, despre care principalii săi susţinători, Madridul, Lisabona şi, mai recent, Berlinul, spun că ar ajuta Europa să îşi reducă dependenţa de gazul rusesc.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *