Revoltă în redacțiile Libertatea și Gazeta Sporturilor. Jurnaliștii denunță pretențiile patronatului în legătură cu firmele de jocuri de noroc

Jurnaliştii de la Gazeta Sporturilor şi Libertatea se opun conducerii Grupului Ringier de a impune imixtiunea comercialului în editorial. Plecarea redactorului-şef Cătălin Ţepelin a fost cerută de conducerea trustului după ce jurnalistul a refuzat să arate în avans articolele despre firmele de jocuri de noroc care sunt clienţi de publicitate.

În aplauzele colegilor săi, Cătălin Țepelin a părăsit redacția Gazetei Sporturilor, în cursul acestei dimineți.

După ce jurnalişti şi alţi angajaţi de la Gazeta Sporturilor şi Libertatea au solicitat companiei de presă Ringier încetarea încercării de a privilegia clienţii de publicitate în comparaţie cu alte firme, persoane şi instituţii, răspunsul Ringier a fost ca unul dintre semnatarii atenţionării, chiar unul dintre cei doi redactori-şefi, să plece. “Protestăm categoric faţă de aceste măsuri şi anunţăm că vom acţiona, prin toate mijloacele legale, pentru a apăra dreptul publicului românesc la o presă independentă”, se arată într-un mesaj semnat de 73 de jurnalişti.

Redacţiile Gazeta Sporturilor şi Libertatea din România informează publicul: “după ce am refuzat cererile unor manageri din conducerea grupului de presă Ringier de a arăta în avans articolele despre firmele de jocuri de noroc care sunt clienţi de publicitate, Ringier a cerut luni, 2 octombrie, plecarea redactorului-şef al Gazetei Sporturilor, Cătălin Ţepelin. Ne opunem!”.

“Ca jurnalişti, am solicitat oficial conducerii grupului printr-un apel scris, pe care l-am dus în 28 august 2023, la Zurich, să se înceteze orice încercare de imixtiune a comercialului în editorial. Răspunsul grupului Ringier la apelul de a nu mai presa editorialul a venit pe 2 octombrie 2023, când compania i-a cerut unuia dintre semnatarii apelului de independenţă editorială să plece: este chiar unul dintre iniţiatorii principali, redactorul-şef al Gazetei Sporturilor, Cătălin Ţepelin. Pe 31 iulie şi pe 8 august 2023, redactorului-şef al Gazetei Sporturilor, Cătălin Ţepelin, i s-a solicitat, de către doi dintre şefii Ringier Sport Media Group, să arate, în avans, articolele care privesc clienţii de publicitate. S-a făcut referire, explicit, la industria jocurilor de noroc. Jurnalistul a refuzat să privilegieze clienţii de publicitate. Ţepelin a explicat că publicul are dreptul la informaţii care nu sunt aservite puterii economice şi politice”, conform textului.

Jurnaliştii spun că “ingerinţa comercialului în editorial este interzisă de legea românească, de jurisprudenţa CEDO şi de propriile reguli ale grupului de presă Ringier, prevăzute în Codul de Conduită. şi în Editorial Mission Statement unde este statuat: “Jurnaliştii noştri sunt neînduplecaţi în faţa influenţei din partea persoanelor, companiilor şi autorităţilor”.

Ei povestesc un alt episod din septembrie 2022, care a avut loc la Libertatea. “Atunci, ziarul a relatat despre o companie imobiliară unde ocupa o poziţie de conducere o persoană care este şi în Boardul Ringier: Claudio Cisullo.
Ca şi în cazul amintit de la GSP, Libertatea a refuzat să predea vreun articol cuiva din management, iar Cătălin Tolontan, coordonator editorial al Libertăţii şi Gazetei Sporturilor, a scris despre subiectul presiunii asupra redacţiei, pentru ca publicul să fie informat. După cele două momente succedate rapid în august 2023, redacţiile au constatat că aceste episoade s-a înmulţit. Un număr de 6 responsabili din redacţii, redactori-şefi şi redactori şefi adjuncţi, au solicitat o întâlnire cu managementul Ringier la Zurich. Ringier a acceptat o întâlnire doar cu jurnaliştii Cătălin Ţepelin şi Cătălin Tolontan. Aceasta a avut loc pe 28 august, în Dufourstrasse 23, sediul Ringier de la Zurich”.

Cei doi ziarişti au înaintat un apel oficial către Board-urile Ringier, semnat de 25 de responsabii editoriali, dar şi oameni din alte departamente ale redacţiilor Gazeta Sporturilor şi Libertatea. Întâlnirea a decurs deschis, conducerea grupului a ascultat ce au avut de zis, în numele colegilor lor, cei doi jurnalişti.

Apelul din 28 august a enunţat faptele către management şi a anunţat conducerea Ringier că publicul nu a fost încă lezat, pentru că redacţiile s-au opus. În concluzia sa, documentul a solicitat stoparea imediată a oricăror presiuni care pot leza independenţa redacţiilor şi dreptul românilor la o informaţie corectă.

În apel, au fost furnizate conducerii Ringier inclusiv citate din emailuri în care un om din management, care are şi calitatea de acţionar, a spus conducerii editoriale a Gazetei Sporturilor că el crede că este “a big problem” separarea comercialului de editorial. În toată lumea democratică, această concepţie este contrară principiilor presei.

Timp de peste o lună, Ringier nu a formulat niciun răspuns către cei 25 de semnatari ai apelului intern.

Pe 2 octombrie 2023, a venit răspunsul. S-a deplasat la Bucureşti Robin Lingg, preşedintele Board-ului Ringier Sport Media Group, divizie din care fac parte Gazeta Sporturilor şi alte titluri de sport din Europa, inclusiv cotidianul portughez A Bola, recent achiziţionat.

Din partea conducerii Ringier, Robin Lingg i-a cerut redactorul-şef al GSP, Cătălin Ţepelin, să plece.

Conducerea trustului Ringier i-a propus lui Cătălin Tolontan, coordonator editorial, să accepte să numească, împreună cu Ringier, un nou redactor-şef, lucru pe care Tolontan l-a refuzat. De asemenea, conducerea Ringier i-a propus lui Dan Udrea, redactor-şef adjunct, să accepte poziţia de redactor şef. Şi acesta a refuzat.

Cei doi redactori-şefi adjuncţi, Bogdan Stamatoiu şi Dan Udrea, împreună cu Cătălin Tolontan, cordonator editorial Libertatea şi GSP, vor asigura continuitatea apariţiei ziarului şi a site-ului până când Ringier va numi un nou leadership la Gazeta Sporturilor.

Astfel, “după ce jurnalişti şi alţi angajaţi din două redacţii importante ale României au solicitat companiei de presă Ringier încetarea încercării de a privilegia clienţii de publicitate în comparaţie cu alte firme, persoane şi instituţii, răspunsul Ringier a fost ca unul dintre semnatarii atenţionării, chiar unul dintre cei doi redactori-şefi, să plece. Protestăm categoric faţă de aceste măsuri şi anunţăm că vom acţiona, prin toate mijloacele legale, pentru a apăra dreptul publicului românesc la o presă independentă”, se arată în comunicatul semnat de cei 73 de angajaţi, “care nu-şi negociază dreptul de a servi cititorii şi guverne, firme sau oameni potenţi financiar. Noi suntem loiali companiei Ringier şi Codului de Conduită, şi niciodată celor care credem că reacţionează acum prin represalii la un apel intern, legitim şi dovedit”.

Apelul oficial al celor 25 de lideri editoriali şi non-editoriali din redacţiile din România ale companiei media Ringier AG a fost adrresat la 28 august conducerii executive a Ringier AG şi către Consiliul de Administraţie al Ringier şi Consiliul Executiv al Grupului Ringier.

Potrivit textului, “pe 31 iulie şi 8 august 2023, trei persoane de la Ringier Sport Management, divizia de presă sportivă a Grupului Ringier, au cerut unui responsabil editorial al Gazetei Sporturilor să introducă un nou mod de lucru. Noile reguli urmau să impună redacţiei să arate articolele conducerii internaţionale înainte de publicare. Solicitarea, făcută în cadrul a două discuţii separate, s-ar aplica articolelor despre companiile de pariuri care sunt sau ar putea fi parteneri publicitari. Responsabilul editorial a refuzat. Acest episod este doar cel mai recent dintr-o serie de evoluţii din ultimele 12 luni. În această perioadă, unii directori Ringier şi-au exprimat nemulţumirea faţă de faptul că noi, redacţiile GSP şi Libertatea, continuăm să practicăm separarea dintre editorial şi comercial. Ni se cere să introducem noi proceduri, pe motiv că ceea ce facem noi este “jurnalism pe stil vechi”.

Jurnaliştii subliniau în apelul din 28 august: “dacă redacţiile de ştiri ar fi de acord să privilegieze anumite companii în funcţie de banii de publicitate cheltuiţi, grupul ar putea fi dat în judecată de o companie care nu cheltuieşte bani de publicitate şi care ar putea spune, pe bună dreptate, că a fost discriminată în ştiri. Orice entitate, fie că vorbim despre companii, guverne sau persoane fizice, va dori să vadă unde este “lista de preţuri” şi unde se află taxa pentru “tratament preferenţial”. Principiile tratamentului egal sunt, de asemenea, clar enunţate în documentele interne ale Ringier: “Acceptarea de beneficii ca răsplată pentru un tratament preferenţial – este interzisă”, atât pentru compania Ringier însăşi, cât şi pentru angajaţi, se arată în capitolul 7 “Mită şi corupţie” din Codul de conduită Ringier”.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *